CD&V schaart zich achter een reddingsoperatie voor Brussels Airlines, maar als de overheid moet bijspringen is het ook het moment om bij te sturen en een duidelijk engagement te hebben voor de toekomst. Dat zegt CD&V-voorzitter Joachim Coens.
In ruil voor het beschikbaar stellen van overheidsmiddelen worden garanties gevraagd op het vlak van bedrijfszekerheid en ontwikkeling van de luchthaven, dus ook tewerkstelling, en op het vlak van ecologie en duurzaamheid, waaronder de impact van geluidshinder op de regio. Ook moet er een duidelijk zicht zijn op de financiële haalbaarheid om de steun terug te verdienen. Indien de kredieten niet worden terugbetaald, moet er gekeken worden naar een onderpand via de moedermaatschappij. Dat alles moet eveneens afgestemd worden met de luchthaven zelf. Die heeft — en zo moet het — een stevige overeenkomst nodig met haar home carrier. Kredieten kunnen dus enkel maar toegekend worden na een stevige vierpartijenovereenkomst tussen Brussels Airlines, het moederbedrijf Lufthansa, de luchthavenuitbater en de overheid.
De prioriteit is niet de terugkeer naar genationaliseerde maatschappijen, wel de inbedding en opportuniteiten in de luchthaven van Zaventem. Tevens wil CD&V zorg dragen voor een gelijk speelveld tussen luchtvaartmaatschappijen en pleiten we voor reizen op korte afstand voor de uitbouw van een HST-ontsluiting vanuit de luchthaven.
CD&V wil vermijden dat Brussels Airlines als home carrier van Brussels Airport verdwijnt. “Steun is enkel zinvol als er een sluitend toekomstplan is”, zegt Joachim Coens. “De bescherming van tewerkstelling moet vastgelegd worden in een businessplan dat de toekomst van Brussels Airlines verzekert. Verder moeten er geluids-, milieu- en klimaatengagementen met een uitfaseringsplan zijn voor lawaaierige en vervuilende vliegtuigen en ten slotte mag het Belgisch geld niet doorstromen naar moedermaatschappij Lufthansa voor de Belgische staat terugbetaald is. Daarom moeten er ook toezeggingen komen van Lufthansa met betrekking tot investeringen op lange termijn in Brussels Airlines en de ontwikkeling van de hub Zaventem”, besluit CD&V-voorzitter Joachim Coens.