40 procent van de bijna 30.000 ingeschreven speedpedelecs in ons land is een leasefiets. Zo blijkt uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg. “Iets meer dan 12.000 fietsen zijn ingeschreven op naam van een vennootschap”, stelt Van den Bergh. De talloze inspanningen in 2016 om de aftrekbaarheid van het ter beschikking stellen van speedpedelecs aan werknemers door bedrijven mogelijk te maken en om de fietsvergoeding open te stellen voor speedpedelecs, hebben duidelijk hun effect niet gemist.
De elektrische fiets met trapondersteuning tot maximaal 45 km/uur blijft aan populariteit winnen. Het aantal inschrijvingen stijgt elk jaar. In 2019 werden er in Vlaanderen alleen al zo’n 12.132 nieuwe speedpedelecs ingeschreven, waardoor het voertuig quasi dubbel zo populair is al de (volledig) elektrische auto. De provincie Antwerpen is koploper met in totaal meer dan 10.700 ingeschreven speedpedelecs. In het algemeen is een hoger aantal inschrijvingen vast te stellen waar de filedruk het hoogst is.
Van den Bergh: “Werknemers gaan op zoek naar alternatieven voor de file. Autopendelaars kiezen het gemakkelijkst voor de fiets als ze die auto willen laten staan. De speedpedelec wordt ervaren als een snelle en flexibele manier om naar het werk te gaan. Ook bedrijven springen op de kar en bieden al maar meer leasefietsen aan. De cijfers tonen aan dat werknemers én werkgevers hun mobiliteit herbekijken.”
De speedpedelecs zijn nog een relatief nieuwe vervoersmiddel. Dat zorgt soms nog voor problemen. Op het terrein en in de regelgeving. De infrastructuur is nog niet overal geschikt voor een combinatie van rustige en snelle fietsers. Aangepast rijgedrag en wederzijds respect zijn daarvoor sleutelelementen. De plaats waar speedpedeleccers mogen fietsen is ook niet overal even duidelijk.
Sommige werknemers die met de speedpedelec naar het werk gaan, hebben nog geen recht op fietsvergoeding in tegenstelling tot zij die dat met een klassieke fiets doen. Van den Bergh weet dat dat probleem zich bijvoorbeeld stelt voor federale ambtenaren en politie. “We blijven aan de kar trekken om die problemen opgelost te krijgen. De potentie van de speedpedelec om écht een duurzaam alternatief te zijn voor het autoverkeer, moeten we immers optimaal benutten!”