Spoorbeleid onderdeel van Vlaams Mobiliteitsplan
18-12-2011
Kortelings brengt de Vlaamse Regering advies uit naar aanleiding van het meerjareninvesteringsplan dat de NMBS eind januari moet voorleggen. De meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement vragen om hierbij met een aantal belangrijke punten rekening te houden. Op initiatief van Dirk de Kort werden deze aanbevelingen in de vorm van een resolutie door de plenaire zitting van het Vlaams Parlement geloodst en goedgekeurd.
De parlementsleden dringen erop aan het spoorbeleid verder te bekijken in het gehele Vlaamse mobiliteitsbeleid om te komen tot een grotere samenhang, vanuit Vlaamse, federale en ook Europese context. De Vlaamse regering moet verder een duidelijke strategie ontwikkelen om effectief te kunnen wegen op de beslissingen van de NMBS-groep.
De opwaardering van de stationsomgevingen moet voldoende aandacht krijgen. Vooral de aansluitingen met andere vervoersmiddelen van en naar de stations kunnen veel beter. De verschillende vormen van openbaar vervoer moeten goed op elkaar afgestemd worden, vooral tussen De Lijn en de NMBS. Voor de toekomstige strategische spoorprojecten vraagt het Vlaams Parlement een nieuwe samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met een duidelijke timing. Het bundelen van goederen en volumes verdient maximale inzet. Hierbij is de ontsluiting en verbinding van de Vlaamse havens met diverse spoorprojecten een prioriteit.
“Uit de evaluatie van de voorbije samenwerkingsovereenkomst met de NMBS hebben we vernomen dat de stand van zaken van de verscheidene spoorprojecten momenteel moeilijk op te volgen is. Dat komt vooral door het ontbreken van duidelijke en toegankelijke informatie. Het is van belang dat er in de toekomst voor nieuwe projecten en trajecten meer data bekend zijn, over het aantal reizigers en de goederenvolumes. Daaraan zal nu worden gewerkt”, verduidelijkt Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk de Kort.
“Binnenkort wordt het nieuwe Vlaams Mobiliteitsplan voorgelegd en uitgewerkt door de minister. Het spoor is daar een belangrijk onderdeel van en moet er zeker mee in opgenomen worden. In het verleden is er door contacten uit de sector op gewezen dat het spoor soms voor oneigenlijke concurrentie zorgt voor de binnen-vaart. Een van de aanbevelingen uit de resolutie verwijst ernaar dat dat niet mag gebeuren. We gaan ervan uit dat de Vlaamse regering met al deze aandachtspunten effectief rekening zal houden.”