Sociaal tarief internet automatisch toekennen
22-08-2013
CD&V-kamerlid Roel Deseyn vraagt dat de toekenning van het sociaal tarief voor internet voortaan automatisch gebeurt en geïnformatiseerd wordt.
In 2012 werden maar liefst 27.497 aanvragen voor sociaal tarief manueel behandeld door het BIPT, goed voor 8.000 manuren (antwoord van minister Vande Lanotte op 23/07/2013 op een parlementaire vraag). Uren die ingezet zouden kunnen worden voor de vele andere dringende taken van het BIPT. De automatisering van de toekenning van sociaal tarief laat al jaren op zich wachten. De investering wordt geraamd op een maximumbedrag van 450.000 euro.
De bevoegde minister engageerde zich in de commissie Infrastructuur van de Kamer van 24 oktober 2012 om dit project in 2013 te realiseren. Uit het antwoord op een parlementaire vraag blijkt dat men hierin nog nergens staat en nog steeds bezig is met een voorbereidende studie.
De automatische toekenning van de sociale tarieven voor gas en elektriciteit is al jaren een feit. Die softwaretoepassing kostte 746.000 euro. Voor het sociaal tarief voor internet nota bene gebeurt dit proces nog steeds grotendeels manueel en met papier.
De consument heeft de keuze tussen een sociale korting voor vaste telefonie, mobiele telefonie of - met de nieuwe telecomwet - internet. De sociale korting bedraagt 40% met een maximum van 8,4€/maand.
Roel Deseyn: “Ook de website en de tariefsimulator van het BIPT kunnen veel eigentijdser. Waarom kan de gebruiker niet zijn verbruik van de vorige maand opladen en de optimale operator laten berekenen door de simulator? “