Snelle maatregelen moeten wekenlange wachttijd voor goedkeuring bedrijfsvoertuigen inkorten
De meeste mensen kiezen en kopen een auto, al dan niet met een aantal opties. Dit is duidelijk en verloopt zoals het hoort: je koopt, betaalt en de garage zorgt voor de nodige documenten zoals het gelijkvormigheidsattest.
Maar vele ondernemers en zelfstandigen hebben aanpassingen nodig aan hun bestel- of vrachtwagens. Denk maar aan vracht- of bestelwagens waarin een koelcel wordt geplaatst voor het vervoer van verse producten, de installatie van een laadbak of laadklep, een tillift, vrachtwagens die worden omgebouwd voor wegenbouw of een aangepaste laadbak voor het vervoer van dieren zoals paarden, varkens of kippen, …
Dit vereist een aanpassing van het oorspronkelijke voertuig en de wetgeving schrijft voor dat elk van deze aanpassingen - gedaan door de carrossier - apart moeten worden goedgekeurd door de diensten mobiliteit. En bij die laatste knelt het schoentje: lange wachttijden, ondoorzichtige dossieropvolging met wekenlange procedures tot gevolg en dat terwijl het voertuig ergens op een parking wacht op de snel voorziene ingebruikname. De eigenaar leidt daardoor een aantoonbaar inkomensverlies.
Vera Jans: ‘De minister erkent dat er een probleem is en dat verbeteringen aan het systeem broodnodig zijn om de wachttijden te verkorten en de procedures voor zelfstandige ondernemers, en vaak éénmansbedrijfjes, garagisten en carrossiers te vereenvoudigen. De minister beloofde op korte termijn enkele maatregelen zal nemen, zoals de versterking van de dienst homologatie, de uitbreiding van het aantal bedrijven die gebruik kunnen maken de verkorte internetprocedure I-Fast, en de inzet van mobiele technische keuringsdiensten ter ondersteuning van garagisten en carrossiers. Hij zal ook overleg plegen met de sector.”