• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

23 januari 2019

Dalende stiptheidscijfers NMBS: CD&V vraagt dringende actie

Thema: Mobiliteit

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

De stiptheidscijfers van de NMBS dalen opnieuw. Wat het buikgevoel van menig pendelaar al aangaf, wordt nu ook bevestigd door cijfers.  Daarom zijn er op 23 januari in de Kamer heel de dag hoorzittingen gepland. NMBS, Infrabel en de vakbonden presenteren er hun analyse.  CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh neemt deze cijfers heel ernstig en vraagt kordate actie op korte termijn én een langetermijnvisie op investeringen. De stiptheidscijfers van 2018 bewijzen dat beide dringend nodig zijn. De trein moet een betrouwbaar alternatief zijn voor de auto als we het fileprobleem willen aanpakken.  

Jef Van den Bergh: “We zien dat de stiptheid op elk uur van de dag daalt: zowel in de ochtend- en avondspits, als in het weekend en de daluren. De slechte stiptheid kan en mag niet zomaar afgeschoven worden op externe oorzaken.”

In totaal reden in 2018 slechts 87.2 % van de treinen op tijd, wat wil zeggen met een vertraging van minder dan 6 min. Van den Bergh: “Dat is nog eens een volle procent minder of een 40-tal treinen per dag die trager rijden dan in 2017. Dagelijks worden er 73 treinen per dag afgeschaft.”

De oorzaken van de vertragingen zijn verscheiden.
“Het aandeel in de vertragingen waar de NMBS zelf voor verantwoordelijk is, neemt toe van 29 naar 30,7 %, het aandeel van Infrabel blijft ook op een niveau dat te hoog is. De slechte stiptheid kan en mag niet zomaar afgeschoven worden op externe oorzaken,” analyseert Van den Bergh. Het aandeel van derden blijft gelijk op 41.5 %. Daarbij daalde het aantal persoonsongevallen en bommeldingen, maar zien we wel een heropflakkering van het aantal kabeldiefstallen.

“De robuustheid van het NMBS-vervoersplan met betrouwbare reistijden, is essentieel. Het is belangrijk dat reizigers en pendelaars kunnen afgaan op juiste informatie en hun traject juist kunnen inschatten.”, aldus de Antwerpse CD&V-politicus. Verder zijn er tientallen werven tegelijk bezig op het spoornet, werken die nodig zijn, maar waarvan de vraag soms gesteld wordt of die niet beter georganiseerd (lees ‘met minder hinder’) en ingecalculeerd kunnen worden.

De bevoegde minister Bellot heeft vorige week een nieuw actieplan gevraagd aan de spoorbedrijven. Maar ook daar knelt het schoentje volgens Van den Bergh. "Het is aan de minister om in een beheerscontract de afspraken inzake stiptheid en de mogelijke gevolgen van gebrekkige stiptheid vast te leggen. Het laatste beheerscontract liep af in 2012, intussen 7 jaar geleden. Sindsdien is er geen duidelijk kader meer waarbinnen de NMBS kan werken”, aldus de mobiliteitsexpert.
Van den Bergh roept op om werk te maken van een langetermijnvisie- en planning voor investeringen.

De cijfers van 2018 zijn slechter dan die van 2017 op élk moment van de dag en week:

  • treinen rijden vaker met vertraging van < 6 min (tussen -0.4 % in weekend en -1.5 % in de ochtendpiek)
  • treinen rijden minder vaak stipt op tijd (<1 min) (tussen + 0.3 % in weekend en -1.8 % in ochtendpiek)
  • globale stiptheid (treinen met < 6 min vertraging): 87.2 % globaal (-1.1 %), ochtend 85.8 % (-1.5 %), avond 82.7 % (0.7 %), weekend 91.1 % (-0.4 %) en piekuren 87.4 % (-1.4 %)
  • Verantwoordelijken vertragingen reizigersvervoer:
    • derden blijft op 41.5 % (707.059 min)
    • NMBS stijgt van 29 naar 30.7 % (523.327 min)
    • Infrabel daalt miniem van 23.7 % naar 23.6 % (401.236 min)
    • Minder vertraging door persoonsongevallen, bommeldingen en accidenten aan overwegen
    • Vaker vertraging door internationale verbindingen, kabeldiefstallen, het weer
    • Status quo: stakingen, tresspassing en interventies securail/politie
  • Afgeschafte treinen: 36 % meer afgeschafte treinen van 19.557 naar 26.626 (+7.069)

Meer info:  http://www.jefvandenbergh.be/ 

 

  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord