Samenwerkingsakkoord over geïntegreerd e-government
20-07-2012
Staatssecretaris Hendrik Bogaert werkt samen met de bevoegde Ministers van de gemeenschappen en de gewesten aan een geïntegreerde elektronische dienstverlening. De Ministerraad keurde het samenwerkingsakkoord daarvoor vandaag goed.
De verschillende overheden van ons land – federaal, gemeenschappen en gewesten, provincies, steden en gemeenten – zetten ICT-middelen in om zoveel mogelijk elektronische diensten aan te bieden aan de burgers: gegevens verzamelen, beslissingen meedelen, automatisch rechten toekennen en informatie verstrekken.
In een geïntegreerd e-government werken al die administraties samen om hun elektronische dienstverlening op elkaar af te stemmen zodat hun inspanningen elkaar met een hefboomeffect versterken.
Het nieuwe akkoord werkt rond drie principes:
1) Gegeven is gegeven
Burgers en bedrijven moeten hun gegevens maar één keer meer doorspelen aan een administratie. Op welk niveau ze dat ook doen, de gegevens zijn via authentieke bronnen en kruispuntbanken raadpleegbaar door de andere niveaus. Dat gebeurt uiteraard met respect voor de veiligheid en de privacy.
2) We helpen elkaar
De verschillende overheden zullen hun beste ideeën, realisaties en informatie over e-government delen met de andere partijen.
3) Iedereen autonoom
Elke partij blijft volledig verantwoordelijk voor zijn eigen e-governmentbeleid. Het is niet de bedoeling om tot één informaticasysteem te komen.
Hendrik Bogaert: “Decentralisatie via de Staatshervorming is één iets, de samenwerking tussen administraties is nog iets anders. Ik noem dat administratief confederalisme: elk niveau beslist vanuit zijn eigen autonomie wat er samen wordt gedaan. E-government zorgt ervoor dat onze computers meer dan ooit met elkaar spreken wat leidt tot administratieve vereenvoudiging.”