• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Rijden en drinken gaan nooit samen

01-09-2015

SP.A stelt vandaag voor om het rijbewijs van dronken doodrijders langer in te trekken dan de voorziene veiligheidsmaatregel van 14 dagen. Ze spelen hiermee in op een maatschappelijke roep naar aanleiding van een aantal dramatische ongevallen de voorbije weken.
De maatschappelijke verontwaardiging is erg logisch, en sluit ook aan bij het groeiend draagvlak voor het uitgangspunt dat rijden en drinken niet samen gaan. Nooit. Als beleidsmakers moeten we verder blijven zoeken naar efficiënte maatregelen die ertoe leiden dat dergelijke dramatische ongevallen vermeden kunnen worden. Tenzij we alle voertuigen uitrusten met een alcoholslot, zullen sensibilisering, en vooral handhaving hierin een cruciale rol spelen, gevolgd door een voldoende zware bestraffing. Het handhavingsniveau laat –buiten de BOB-campagnes- in ons land nog altijd te wensen over. Maar ook aan de straffen is nog verbetering mogelijk. Zo wordt een dodelijk verkeersongeval vandaag in de strafwet nog altijd per definitie als “onopzettelijke doodslag” aanzien, al is het verkeersaspect wel een verzwarend element. Ook al was het niet de bedoeling opzettelijk te doden, we stellen ons de vraag of een maximumstraf van 5 jaar altijd voldoende is na zulke drama’s.
De focus op de beveiligingsmaatregel zoals de SP.A vandaag voorstelt, is begrijpelijk vanuit maatschappelijke verontwaardiging. Het is evenwel boodschap om hier zéér omzichtig mee om te springen. Zoals aangegeven, betreft het hier een “beveiligingsmaatregel”, een preventieve maatregel en geen “sanctie”, zo aanvaard door het Grondwettelijk Hof en het Europees Hof. Dit is belangrijk omdat er een juridisch principe ‘non bis in idem’ bestaat (dat betekent dat je geen twee keer voor eenzelfde feit bestraft kan worden). Als de beveiligingsmaatregel wordt uitgebreid tot een jaar, bestaat het risico dat dit juridisch als sanctie aanzien zal worden, en dat een veroordeling ten gronde niet langer meer mogelijk zal zijn, en dan zou de maatschappelijke verontwaardiging (terecht) nog groter zijn. Daarom moet dit zéér goed onderzocht en onderbouwd worden.
Ook het principe dat de verlenging van de beveiligingsmaatregel zou afhangen van de timing van de uitspraak van de rechter, kan strijdig zijn met een juridisch principe, m.n. dat iedereen gelijk is voor de wet. Als de ene politierechtbank korte en de andere lange wachttijden heeft, zou dat verschillende gevolgen hebben. Ook hiervoor is het erg belangrijk om dit goed te onderzoeken en te onderbouwen.
De termijn van 15 dagen kan twee keer verlengd worden met ten hoogste drie maanden. Of dit veel wordt toegepast is ons niet bekend, ook niet of er bepaalde hinderpalen zijn om dat te doen. Ook dat is onderzoek waard. Daarnaast zit er nog een juridische lacune in de wetgeving die dit najaar moet opgelost zijn met een wetsvoorstel van onze hand. Het is onwaarschijnlijk, maar er zijn vandaag geen straffen voorzien voor het rijden zonder rijbewijs wanneer de intrekking werd verlengd (art. 55bis). 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord