Regels rond inhaalverbod moeten geharmoniseerd worden
11-04-2015
Vorig jaar kregen 2.830 vrachtwagens een boete omdat ze inhaalden waar het niet mocht. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh opvroeg bij de minister van Mobiliteit. In ons land is het voor vrachtwagens verboden om in te halen op wegen met twee rijstroken per richting, ook inhalen bij regenweer is verboden.
In 2014 vlogen 2.335 vrachtwagenchauffeurs (+ 3,5 ton) op de bon omdat ze inhaalden op een weg met twee rijstroken per richting. De helft van de overtreders waren buitenlandse vrachtwagens. Jef Van den Bergh: ‘De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa. In België mag je niet voorbijsteken op 2x2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden (meestal tijdens de nacht). In de rest van Europa mag je wél voorbijsteken, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden (tijdens de spitsuren).’ Dat leidt tot onduidelijkheid en verwarring voor internationale transporteurs.
‘Het aandeel kilometers van buitenlandse vrachtwagens op onze wegen bedraagt ongeveer 42 procent. In verhouding overtreden buitenlandse chauffeurs iets meer de regel, maar ook heel wat Belgische bestuurders negeren al dan niet bewust het inhaalverbod.’ De regelgeving op inhalen voor vrachtwagens is dan ook behoorlijk complex en onlogisch. Op vraag van CD&V gaat minister van Mobiliteit Galant onderzoeken of het inhaalverbod op tweebaanswegen gewijzigd moet worden naar analogie met het buitenland. Van den Bergh: ‘We moeten streven naar een harmonisering van de Europese regels rond inhalen. Duidelijkheid kan enkel leiden tot veiligere wegen.’
Ook het inhaalverbod bij regenweer is aan een evaluatie toe. Voor vrachtwagen van meer dan 7,5 ton (niet >3,5<7,5 ton) is het bij neerslag altijd verboden om in te halen op de autosnelwegen. Minder dan 500 overtredingen werden in 2014 vastgesteld. ‘Maar enkel tijdens de reguliere patrouilles wordt er aandacht aan besteed,’ weet Van den Bergh. ‘Daardoor werden er in 2014 maar 495 boetes uitgeschreven, terwijl uit onderzoek van Touring blijkt dat 1 op de 4 chauffeurs toch inhaalt bij regenweer.’
Jef Van den Bergh benadrukt dat het inhaalverbod bestaat om de verkeersveiligheid en de doorstroming op onze snelwegen te verbeteren. Zeker bij druk verkeer, kan een inhalende vrachtwagen voor stremmend verkeer zorgen. Ook de verkeersveiligheid vaart er wel bij. Vrachtwagens die inhalen bij regenweer zorgen voor opspattend water, wat de zichtbaarheid van andere chauffeurs sterk vermindert.
‘Handhaving is belangrijk, maar sensibilisering ook. De dynamische infoborden boven de autosnelwegen kunnen zowel voor buitenlandse chauffeurs als bij neerslag een belangrijke rol spelen. Voor buitenlandse chauffeurs kunnen ze de Belgische regels extra benadrukken. Bij regenweer kunnen ze dan weer uitdrukkelijk tonen dat het op dat moment verboden is in te halen,’ besluit Van den Bergh.
In 2014 vlogen 2.335 vrachtwagenchauffeurs (+ 3,5 ton) op de bon omdat ze inhaalden op een weg met twee rijstroken per richting. De helft van de overtreders waren buitenlandse vrachtwagens. Jef Van den Bergh: ‘De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa. In België mag je niet voorbijsteken op 2x2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden (meestal tijdens de nacht). In de rest van Europa mag je wél voorbijsteken, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden (tijdens de spitsuren).’ Dat leidt tot onduidelijkheid en verwarring voor internationale transporteurs.
‘Het aandeel kilometers van buitenlandse vrachtwagens op onze wegen bedraagt ongeveer 42 procent. In verhouding overtreden buitenlandse chauffeurs iets meer de regel, maar ook heel wat Belgische bestuurders negeren al dan niet bewust het inhaalverbod.’ De regelgeving op inhalen voor vrachtwagens is dan ook behoorlijk complex en onlogisch. Op vraag van CD&V gaat minister van Mobiliteit Galant onderzoeken of het inhaalverbod op tweebaanswegen gewijzigd moet worden naar analogie met het buitenland. Van den Bergh: ‘We moeten streven naar een harmonisering van de Europese regels rond inhalen. Duidelijkheid kan enkel leiden tot veiligere wegen.’
Ook het inhaalverbod bij regenweer is aan een evaluatie toe. Voor vrachtwagen van meer dan 7,5 ton (niet >3,5<7,5 ton) is het bij neerslag altijd verboden om in te halen op de autosnelwegen. Minder dan 500 overtredingen werden in 2014 vastgesteld. ‘Maar enkel tijdens de reguliere patrouilles wordt er aandacht aan besteed,’ weet Van den Bergh. ‘Daardoor werden er in 2014 maar 495 boetes uitgeschreven, terwijl uit onderzoek van Touring blijkt dat 1 op de 4 chauffeurs toch inhaalt bij regenweer.’
Jef Van den Bergh benadrukt dat het inhaalverbod bestaat om de verkeersveiligheid en de doorstroming op onze snelwegen te verbeteren. Zeker bij druk verkeer, kan een inhalende vrachtwagen voor stremmend verkeer zorgen. Ook de verkeersveiligheid vaart er wel bij. Vrachtwagens die inhalen bij regenweer zorgen voor opspattend water, wat de zichtbaarheid van andere chauffeurs sterk vermindert.
‘Handhaving is belangrijk, maar sensibilisering ook. De dynamische infoborden boven de autosnelwegen kunnen zowel voor buitenlandse chauffeurs als bij neerslag een belangrijke rol spelen. Voor buitenlandse chauffeurs kunnen ze de Belgische regels extra benadrukken. Bij regenweer kunnen ze dan weer uitdrukkelijk tonen dat het op dat moment verboden is in te halen,’ besluit Van den Bergh.