Realistische rijtests en Europese controle-instantie nu onvermijdelijk
06-10-2015
De Europese Commissie wil versneld nieuwe Europese emissietesten invoeren. Vanaf begin 2017 moet in de hele EU de zogenaamde Real Driving Emission Tests (RDE) operationeel zijn, die de reële uitstoot van auto’s op de weg meten, in plaats van kunstmatige labtests. EU-Commissaris voor Industrie Bienkowska sprak in het EP in een debat over het emissieschandaal bij Volkswagen en de consequenties hiervan.
Europarlementslid Ivo Belet (CD&V), actief in de EP-milieu- en transportcommissie: “Het is uiteraard goed nieuws dat de Commissie nu wel werk wil maken van een versnelde invoering van echte rij-tests, die de uitstoot van CO2 én van NOX (stikstofoxide) veel preciezer meten en onder echte rij-omstandigheden. Dit zal extra investeringen vereisen van de autofabrikanten, maar de RDE-tests zijn al aangekondigd in 2012 en de auto-industrie heeft dus al heel wat tijd gehad om zich voor te bereiden. Dieselwagens hoeven niet uit het straatbeeld te verdwijnen; ze moeten alleen veel schoner worden. Producenten van dieselwagens zullen nu de Euro 6 norm ook effectief moeten respecteren (max 80mg NOx/km). Dat gaat de luchtkwaliteit, zeker in onze binnensteden, enorm ten goede komen.”
Naast realistischere tests wil Belet ook dat er een onafhankelijke Europese controle komt. Ivo Belet: “Vandaag kunnen nieuwe automodellen in heel Europa de weg op na groen licht van een nationale type-goedkeurings-autoriteit. Het is nu bewezen dat dit een kaas met gaten is. Een nieuwe Europese controle-instantie hoeft geen nieuw agentschap te zijn of veel te kosten. Het is vooral een kwestie van politieke wil om hier snel werk van te maken.”
“Daarnaast moeten we ook de technische autokeuring onder de loep nemen. Bij oudere voertuigen moet worden nagegaan of de katalysator en de roetfilter nog naar behoren functioneren. Dat is vervelend, maar wel nodig, want het gaat over de luchtkwaliteit en de gezondheid van ons allen."