Op 1 september 2020 start een twee jaar durend proefproject rond duaal lesgeven: een nieuw concept waarbij werknemers van een bedrijf deeltijds een lesopdracht opnemen in een middelbare school. Dit werd vandaag door de Vlaamse Regering goedgekeurd op voorstel van Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits en minister van Onderwijs Ben Weyts. Leerlingen krijgen dan les van vakmensen die met twee benen in het werkveld staan. Scholen kunnen bijvoorbeeld ervaringsdeskundigen inschakelen voor knelpuntvakken. Bedrijven kunnen hun medewerkers de kans bieden om hun loopbaan te verrijken. Er ontstaat meer interactie tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Directeurs en leerkrachten hebben de handen vol met de heropening van de scholen, maar ondertussen wordt er ook al vooruitgekeken naar de volgende schooljaren. Heel wat Vlaamse middelbare scholen hebben grote moeite om vakleerkrachten te vinden, zeker voor technische en wetenschappelijke vakken zoals wiskunde, fysica of chemie. Net die vakken zijn cruciaal voor de opleiding van jong talent dat later doorstroomt naar de chemie- en farmasector. In die sectoren neemt het aantal jobs al jaren toe en worden ook in de komende jaren heel wat nieuwe jobs verwacht.
De Vlaamse Regering zet nu het licht op groen voor een twee jaar durend proefproject waarbij werknemers tijdelijk kunnen gaan lesgeven in middelbare scholen. Essencia die betrokken is bij de totstandkoming van dit proefproject is alvast enthousiast: “ … “.
Het proefproject staat open voor bedrijven uit de chemie en life sciences sector maar ook andere sectororganisaties kunnen een voorstel indienen. Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits heeft ook via ESF een oproep gelanceerd goed voor 1 miljoen euro.
Als een school een vacature heeft die ze niet kan invullen via een reguliere aanstelling, dan kan ze een beroep doen op een ervaringsdeskundige die aan de slag is in een bedrijf. Scholen en bedrijven zullen daarvoor tussen 1 september 2020 en 31 augustus 2022 overeenkomsten kunnen afsluiten binnen een regelluw kader. Ze kunnen daarbij gebruik maken van een raamovereenkomst die de Vlaamse Overheid aanbiedt. Voor werknemers zonder lerarenopleiding komt er in samenwerking met het hoger onderwijs een verkorte educatieve opleiding op maat.
Het proefproject wordt opgevolgd door een expertenpanel met onder meer vertegenwoordigers van de onderwijsverstrekkers, de sectoren die deelnemen aan het project, de vakorganisaties, de overheid en de academische wereld. Knelpunten en drempels worden in kaart gebracht en weggewerkt. Het proefproject kan zo een schat aan waardevolle informatie opleveren en de basis leggen voor een grotere uitrol van duaal lesgeven. Duaal lesgeven creëert bovendien waardevolle netwerken waar op langere termijn verdere vruchtbare samenwerkingen uit kunnen voortkomen.
“Met dit proefproject bieden we een win-win-win voor scholen, leerlingen en bedrijven”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Meer beschikbare vakleerkrachten, meer praktijkgerichte lessen en meer interactie tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Ervaren werknemers zullen hun praktijkkennis kunnen delen met de volgende generatie”.
Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits: “Het aantrekken van gepassioneerde talenten uit andere sectoren in ons onderwijs, is een van de belangrijke opdrachten de komende jaren. Het delen van heel praktische en technologische vernieuwende kennis uit de bedrijfswereld in het onderwijs, heeft alleen maar voordelen en kan voor leerlingen bijzonder motiverend werken. Met dit proefproject duaal lesgeven zetten we nu een belangrijke stap in die samenwerking tussen bedrijven en onderwijs.”