• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Parlement akkoord over verlaging taxibelasting

13-12-2013

Vanochtend werd in het Brussels Parlement de ordonnantie betreffende de invoering van de digitale taximeters en een verlaging van de gewestbelasting voor taxichauffeurs in de commissie financiën goedgekeurd. Vandaag zal ook de plenaire vergadering van het Brussels Parlement deze ordonnantie nog definitief goedkeuren, waardoor de taxisector aangemoedigd wordt om de digitale taximeters reeds vroeger dan de verplichte aanvangsdatum van 1 januari 2016 in te voeren. 
Brussels Parlementslid Brigitte De Pauw, die de ordonnantie indiende, is tevreden met deze nieuwe stap in de modernisering van onze Brusselse Taxisector. “Deze taximeters brengen voordelen voor alle betrokkenen: klanten, chauffeurs, exploitanten en de overheid. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal financieel ook fors tussenkomen bij de aankoop van zo’n taximeter. Een win-winsituatie voor alle partijen dus”, aldus Brigitte De Pauw.
Deze financiële tussenkomst van het Gewest bij de aanschaf van digitale taximeters heeft plaats onder de vorm van een subsidie van 1.000 euro in 2014 en 2015 en een verlaging van de gewestbelasting met liefst 375 euro. Deze gewestelijke inspanningen maken dat een taxi-exploitant zelf nog maar de helft moet betalen van de kostprijs van een digitale taximeter. De kostprijs van een dergelijke taximeter wordt geschat op 2.500 euro.
Niets dan voordelen
De nieuwe digitale taximeters brengen voordelen voor de diverse betrokkenen:
-Voordelen voor de gebruiker: de nieuwe meter zorgt dat automatisch, zonder enige manipulatie vanwege de chauffeur, op het einde van de rit een ticket wordt afgedrukt. Het ticket bevat meer informatie voor de klant dan vandaag het geval is (opstartplaats en afzetplaats, naam en telefoonnummer van de taxi-exploitant). Daarnaast is ook voorzien dat de bankkaartlezer verplicht wordt, wat ook een betere dienstverlening aan de klant biedt.
-Voordelen voor de exploitanten : deze taximeters vereenvoudigen het bedrijfsbeheer aanzienlijk. Denk daarbij maar aan de berekening van de lonen van de chauffeurs, het correct inzicht in de prestaties van elke chauffeur, gemakkelijker opvolging van het aantal afgelegde kilometers, aantal ritten, aantal beladen kilometers, enzovoort. Het is een instrument om de ritplanning te optimaliseren. Daarnaast is er minder risico op het verlies van bedrijfsdocumenten (rittenbladen).
-Voordelen voor de chauffeurs : zij moeten niet meer manueel de rittenbladen invullen (geen risico meer op fouten, op verlies van bladen, op vergeten van invullen,…). De nieuwe meter zorgt ook voor objectieve gegevens over de rit, die de chauffeur kan gebruiken in geval van klacht van een klant of van een PV door de politie (soms zijn er fouten in PV’s, en elektronische rittenbladen kunnen dienen als verweer).
-Voordelen voor de overheid: de overheid beschikt over betrouwbare gegevens om het taxibeleid te sturen. Alle arbeidsprestaties worden automatisch geregistreerd (sociale bescherming van de chauffeurs). Tot slot wordt het huurforfait, het illegale systeem van het verhuren van de taxi tegen een vast bedrag per dag, quasi onmogelijk.
Brigitte De Pauw: “De vele maatregelen die de Brusselse regering op initiatief van Brussels Minister van vervoer Brigitte Grouwels deze legislatuur reeds heeft genomen (invoeren gedragscode, aanbieden van vormingen en cursussen, duidelijke visuele identiteit met de nieuwe lichtbakken en informatieschelpen en standplaatsen en de invoering van het succesvolle collecto-systeem), dragen bij tot een verdere uniformisering en professionalisering van de taxisector. Een kwaliteitsvolle en betrouwbare taxisector is immers een onmisbare vervoersschakel in onze hoofdstad!

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord