Parkeerbeleid reclamewagens gedateerd
10-06-2011
Cindy Franssen ondervroeg staatssecretaris Schouppe
De wegcode over het parkeerbeleid voor reclamevoertuigen is onduidelijk. Het verkeersreglement bepaalt dat dergelijke voertuigen niet langer dan drie uur na elkaar op de openbare weg mogen parkeren. Maar er bestaat heel wat ruimte voor interpretatie over wat een reclamevoertuig is. Senator Cindy Franssen kaartte dit deze week in de Senaatscommissie Financiën en Economische Aangelegenheden aan bij Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.
De specifieke bepaling in het verkeersreglement die verbiedt dat een reclamevoertuig langer dan drie uur na elkaar op de openbare weg parkeert, dateert uit 1990. Ze richtte zich op die reclamevoertuigen die als enig doel hadden publiciteit te maken, onder meer langs invalswegen. Intussen rijden er echter heel wat personen-, bestel- en vrachtwagens rond met bedrijfsreclame zowel als met aankondigingen van allerlei activiteiten. Soms hebben die ook een niet-commerciële boodschap zoals over een activiteit van de plaatselijke sport- of jeugdvereniging. Deze wagens zijn in eerste instantie een vervoermiddel en pas in 2de instantie een reclamedrager. Het succes van met reclame uitgeruste voertuigen moet gezocht worden in de opkomst van nieuwe en goedkopere beletteringstechnieken.
Senator Cindy Franssen: ,,De realiteit heeft hier duidelijk de wetgeving ingehaald. Daardoor is er een enorme interpretatiemarge ontstaan over wat nu juist een reclamevoertuig is. De subjectieve interpretatie van de politiediensten durft te verschillen van politiezone tot politiezone en van gemeente tot gemeente''.
Staatssecretaris Etienne Schouppe gaf in antwoord op de parlementaire vraag van Franssen toe dat het begrip 'reclamevoertuig' in het verkeersreglement niet nader is omschreven. Ook de rechtsspraak brengt geen duidelijkheid.
Het probleem is wel gekend en aan bod gekomen bij de voorbereiding voor de herziening van het verkeersreglement. Zo wordt voorgesteld om de woorden 'voor publicitaire doeleinden' toe te voegen in het verkeersreglement om het onderscheid duidelijker te maken tussen (bedrijfs)wagens die soms voorzien zijn van belettering en voertuigen die echt bedoeld zijn voor publicitaire doeleinden. De staatssecretaris gaf het voorbeeld van de minivrachtwagentjes die in stadscentra rondrijden en voorzien zijn van een billboard waarop reclameboodschappen worden weergegeven. De beperking van de parkeertijd tot drie uur zal dan ook slechts op dergelijke voertuigen van toepassing zijn.
Cindy Franssen: "Ik ben tevreden dat Staatssecretaris Schouppe de grijze zone die er bestond een stuk kleiner heeft gemaakt. Dit zal ongetwijfeld de interpretatie die de politiediensten moeten geven aan het verkeersreglement vergemakkelijken."