• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

20 april 2019

Steeds meer leerlingen gebruiken de oriëntatieproef ‘Columbus’ bij hun studiekeuze

Thema: Onderwijs

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

Meer en meer jongeren vullen de niet-bindende oriëntatieproef Columbus online in. Dat blijkt uit gegevens van de expertengroep die Columbus begeleidt. Columbus werd in het schooljaar 2015-2016 gelanceerd door Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. Het is een instrument om jongeren te helpen bij hun studiekeuze bij de overgang naar het hoger onderwijs.

Wie deelneemt krijgt een betere kijk op zijn of haar vaardigheden, motivatie en interesse. Meisjes scoren hoger dan jongens op het vlak van leervaardigheden en -attitudes. Jongens scoren hoger op een aantal cognitieve vaardigheden zoals bijvoorbeeld wiskunde. Dit schooljaar hebben op vandaag al bijna 23.000 jongeren aan Columbus deelgenomen.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits gaf in 2016 de opdracht aan de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad (VLUHR) om een wetenschappelijk meetinstrument te ontwikkelen dat leerlingen helpt in hun studiekeuze bij de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs. Het verloop van dat keuzeproces is belangrijk voor het latere studiesucces. Columbus geeft leerlingen een duidelijker zicht op de eigen vaardigheden en interesses. De Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) werkte trajecten uit om Columbus in te bedden in de bestaande onderwijsloopbaanbegeleiding van leerlingen in de derde graad van het secundair onderwijs. Wie deelneemt aan Columbus krijgt meer inzicht in de vaardigheden die belangrijk zijn in het hoger onderwijs.

Hilde Crevits: “De studiekeuze van een jongere is heel bepalend voor zijn of haar toekomst.  Columbus helpt jongeren bij die oriëntering en biedt hen relevante feedback aan. Het aantal jongeren dat online deelneemt aan Columbus stijgt elk jaar. Bovendien verfijnen de wetenschappers de feedback voor de jongeren met informatie waar ze goed op scoren en waar ze nog kunnen verbeteren.”

Aantal deelnemers stijgt

Een eerste kleinschalige proefafname van Columbus vond plaats in mei 2016. In het schooljaar 2016-2017 vulden meer dan 14.000 leerlingen Columbus in. In het schooljaar 2017-2018 waren dat meer dan 22.800 leerlingen. Op 3 maanden van het einde van het huidige schooljaar (2018-2019) vulden al evenveel leerlingen Columbus in. Dat aantal loopt nog op want de proef kan tot eind juni worden ingevuld. Hoewel Columbus niet verplicht is, stijgt het aantal leerlingen dat Columbus gebruikt om het studiekeuzeproces elk jaar te ondersteunen.

Meisjes scoren hoger op leervaardigheden en -attitudes

Daarnaast zijn er een aantal zogenaamde ‘Wat kan ik’-metingen, waarbij de kennis van de leerling getest wordt. Daarbij is het opleidingsniveau van de moeder en de thuistaal gerelateerd aan die uitslagen. Verdere analyses zullen uitwijzen of socio-economische achtergrondfactoren zoals thuistaal en opleidingsniveau van de moeder, los van alle andere relevante kenmerken, nog gerelateerd zijn aan de verdere studieloopbaan.

Columbus en studiesucces

Drie kwart van de deelnemers geeft de toestemming om de resultaten van Columbus te koppelen aan centrale databanken. De verdere opvolging van de leerlingen die Columbus tot nu toe invulden (vanaf 2016-2017), moet toelaten om de vastgestelde verbanden met het latere studiesucces te bevestigen en nauwkeuriger in kaart te brengen (bijvoorbeeld verschillen tussen academische en professionele opleidingen, verschillen tussen studiegebieden, enz.).

Uit de metingen blijkt dat bijna 7 op de 10 leerlingen uit het ASO in het hoger onderwijs voor een academische bachelor kiezen en 3 op de 10 voor een professionele bachelor. Bijna 9 op de 10 leerlingen uit het TSO die voor het hoger onderwijs kiest, kiest voor een professionele bachelor. In het beroepsonderwijs kiezen bijna alle leerlingen die verder studeren voor een professionele bachelor. In het kunstonderwijs kiest ongeveer de helft voor een academische opleiding en de andere helft voor de professionele bachelor.

Van feedback naar remediëring
Leerlingen krijgen online feedback op hun resultaten en kunnen aan de slag met concrete tips om de vaardigheden waarop ze minder scoren, te verbeteren. Volgend schooljaar (2019 -2020) zal deze feedback nog specifieker worden. Leerlingen zullen hun scores dan kunnen vergelijken met succesvolle eerstejaars studenten in het hoger onderwijs. Verder werkt men aan feedback waarbij leerlingen inzicht zullen krijgen in de relatie tussen de scores op alle Columbus-componenten en de voor hun al dan niet wenselijke studiepaden.

Ondersteuning scholen/leerkrachten/leerlingenbegeleiders

Columbus is geen instrument dat op zichzelf staat, maar moet een plaats krijgen binnen de bredere onderwijsloopbaanbegeleiding op school. Daarom ontwikkelde het ‘VLOR-overlegplatform Secundair Onderwijs-Hoger Onderwijs’ een draaiboek om scholen te helpen bij de toepassing van Columbus. Tegelijk werden ook een aantal voorbeeldtrajecten uitgewerkt die tonen wanneer en hoe Columbus precies in de jaarplanning opgenomen kan worden.

De leerkrachten toolbox op de website van Columbus, bevat handleidingen en andere ondersteunende documenten om ermee aan de slag te gaan. Trainingspakketten ondersteunen leerkrachten om leerlingen sterker te maken. Er zijn in totaal zes lespakketten van elk vier lesuren beschikbaar. Er is een ‘Basecamp’ en vijf pakketten voor de modules van ‘Wie ben ik’, rond de thema’s motivatie, studievaardigheden en zelfbeeld.

  • Onderwijs
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord