Orde op zaken stellen in GGC-administratie voor komst nieuwe bevoegdheden
08-11-2013
De opdracht van de lang aangekondigde transitiemanager voor de administratie van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) is halfweg. Dit bleek uit een tussenkomst van Brigitte De Pauw deze week. Het eerste deel van de opdracht bestond uit een doorlichting van de huidige GGC-administratie. Uit deze analyse zijn een pak aanbevelingen gekomen, die momenteel in fiches met concrete maatregelen worden omgezet. Dit moet ons toelaten om te komen tot een meer efficiënte en performante administratie.
“Het is geen geheim dat de administratie van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie voor enige verbetering vatbaar is. Toch moeten we ook niet alles op één hoop gooien. CD&V is blij met de externe analyse van de transitiemanager, die zowel de sterktes als de zwakkere punten van de administratie objectief blootlegt, aldus Brigitte De Pauw”.
Brigitte De Pauw: “Voor CD&V is het dan ook erg belangrijk dat men eerst orde op zaken stelt in de administratie en deze concrete aanbevelingen uitwerkt, alvorens men de nieuwe bevoegdheden zal inpassen in de administratie.”
Het tweede deel van de opdracht van de transitiemanager zal weldra van start gaan en bestaat uit een toekomstnota omtrent de komst van de nieuwe bevoegdheden naar de GGC-administratie als gevolg van de 6estaatshervorming. Deze opdracht heeft wat op zich laten wachten, de bespreking en stemming van de wetteksten in de Kamer bevinden zich op dit moment in een finale fase. CD&V pleit echter om niet overhaast en onbezonnen te werk te gaan. Degelijkheid moet hierbij het sleutelwoord vormen. Cruciaal is dat men met respect voor de huidige waarden van de GGC de nieuwe bevoegdheden zal voorbereiden en inpassen in de GGC en haar administratie.
In het verlengde hiervan juicht Brigitte De Pauw de recente beslissing van het verenigd college van de GGC toe om over te gaan tot de aankoop van een nieuw BICO-huis, gelegen in de Koningstraat. Deze moet een nieuwe plaats geven aan de verschillende vzw’s en verenigingen die behoren tot de werking van de GGC. Het moet tegelijkertijd de administratie meer plaats en ademruimte geven om haar werking te verbeteren en zich voor te bereiden op de komst van de nieuwe bevoegdheden.