Opening 1ste fase nieuw op- en afrittencomplex Schansakker
27-04-2012
Vandaag is het eerste deel van het op- en afrittencomplex Schansakker geopend. Een complex dat belangrijk is voor de industriezone Oostakker I en ook voor de toelevering van Volvo. Het project heeft een positieve invloed op de omgeving van de industriezone. Deze realisatie moet namelijk het zwaar verkeer weghalen uit de woonbuurten waar het niet thuishoort.
De haven van Gent is een grote economische poort en zorgt voor veel werkgelegenheid in de kanaalzone. Het is belangrijk om de toekomstige ontwikkelingen verder te ondersteunen. Door de stijgende mobiliteitsvraag wordt de R4 aangepast, zodat de leefbaarheid in de kanaaldorpen kan worden bewaard.
Minister Hilde Crevits: “De opening van het eerste deel van het op- en afrittencomplex Schansakker zal een positieve invloed hebben op de omgeving van de industriezone. Deze realisatie moet namelijk het zwaar verkeer weghalen uit de woonbuurten waar het niet thuishoort. Dit project maakt onderdeel uit van de systematische herinrichting van de R4. De bedoeling is om de leefbaarheid van de bewoners te verbeteren. Het vrachtverkeer én het personenverkeer worden vlotter en veiliger gemaakt. Het zwaar doorgaand verkeer wordt afgeleid van de woonkernen naar de R4. Zo wordt het sluipverkeer ingedijkt. Dit verhoogt eveneens de verkeersveiligheid.”
Noodzaak van nieuw complex
Alle vrachtverkeer van de industriezone Oostakker I rijdt nu naar de N70 en de R4 via de woonstraten Drieselstraat en Smalleheerweg. Er rijdt ook heel wat sluipverkeer via de woonstraten ten zuiden van de R4. Om deze straten te ontlasten en om een betere ontsluiting te verzekeren voor de industriezone Oostakker I, was de bouw van een nieuw op- en afrittencomplex van de R4 noodzakelijk
Project
Tussen de complexen Oostakker en Gent-Zeehaven komt een volledig nieuw knooppunt met twee bruggen over de R4. Deze bruggen komen vlak naast de bestaande brug waar de Eksaardserijweg over de R4 gaat.
Vandaag is het noordelijk deel van het complex afgewerkt, namelijk de op- en afrit richting Gent-Zeehaven en de ovonde. Vlak naast de ovonde is een grondwal aangelegd die de buffer vormt tussen de ovonde en de bewoning. De investering van deze eerste fase kost 2,3 miljoen euro.
Vanaf 2013 wordt het tweede deel van het complex gebouwd: de zuidelijke op- en afrit van de R4 richting E17 en E40, inclusief twee bruggen over de R4. In de tweede fase van het project wordt ook een geluidsscherm gebouwd langs de oprit naar de brug. Dit geluidsscherm zal aansluiten op de bestaande grondwal.
Dit jaar en begin volgend jaar worden de onteigeningen voor het tweede deel afgerond. Er komt ook een archeologisch onderzoek op het terrein ten zuiden van de R4. Als dat afgerond is, gaan de nutsmaatschappijen aan de slag. De bouw zal ongeveer anderhalf jaar duren. De investering van de tweede fase is geraamd op 7 miljoen euro.