• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

03 mei 2019

Openbaar vervoer, carpoolen en de fiets halen ons uit de file

Thema: Mobiliteit

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

De CD&V-parlementsleden die in de Commissie Mobiliteit zetelen, lanceerden eind januari ‘File-idee’. Met dit initiatief deden ze een oproep aan de burgers om mee op zoek te gaan naar oplossingen om de files te bestrijden. Zo’n 160 mensen stuurden hun ideeën via de website www.fileidee.be op, wat resulteerde in bijna 400 voorstellen om het fileleed aan te pakken.

De filezwaarte is afgelopen legislatuur met 20% toegenomen en brengt heel wat ergernissen teweeg. “Als we alle inzendingen bekijken, is het duidelijk dat de mensen mee naar een oplossing willen zoeken en ook zelf hun steentje willen bijdragen om die modal shift te bereiken,” reageert Dirk de Kort tevreden, “Maar het is tevens onmiskenbaar dat de overheid een cruciale rol kan spelen om bepaalde zaken te faciliteren en de mensen te stimuleren om hun wagen thuis te laten staan. Daarvoor zal er wel extra geld op tafel gelegd moeten worden, alsook de nodige politieke moed en daadkracht.”

De ideeën die het meest werden voorgesteld, zijn de volgende:

  1. Uitbreiding openbaar vervoer
  2. Carpoolen stimuleren
  3. Betaalbaar openbaar vervoer
  4. Meer investeren in fietsinfrastructuur
  5. Parkings aan stations & bushaltes
  6. Vrachtwagens uit het verkeer halen
  7. Thuiswerk promoten
  8. Systeem bedrijfswagens hervormen
  9. Slimme verkeerslichten
  10. E-commerce anders organiseren

Onze parlementsleden kozen hun favoriete idee:

Dirk de Kort: “Er zijn heel wat voorstellen gedaan rond carpoolen. Ook ik ben ervan overtuigd dat we dit meer moeten ondersteunen. Carpooling is immers driemaal winnen: samen voor een beter milieu, goed voor de portemonnee en gezelliger onderweg!”

Karin Brouwers: “De suggestie om kwaliteitsvolle randparkings te bouwen met groendaken en recreatiemogelijkheden voor de buurtbewoners steun ik volledig. Dit initiatief zorgt voor een opwaardering van het buurtleven. Bovendien moeten deze parkings echte mobipunten worden waar openbaar vervoer, (deel)fiets en (deel)auto samen komen.”

An Christiaens: “Meer ruimte voor motorrijders op de weg, dat is volgens deze tweewielers een vlotte en veilige oplossing. Stel de busstrook open op drukke momenten, zoals tijdens de ochtend- en avondspits aan een vastgelegde maximumsnelheid. Het succes van die maatregel in Londen biedt inspiratie voor een Vlaams proefproject.”

Lode Ceyssens: “Het aanbod van openbaar vervoer moet absoluut uitbreiden, zeker in Limburg. Denk maar aan de realisatie van de drie Spartacuslijnen die de ruggengraat van dat Limburgse openbaar vervoer moeten vormen.  Naar analogie van het treinstation Noorderkempen in Brecht, willen we ook een stopplaats voor de trein in Halen voorzien. Daar kunnen automobilisten vlot parkeren en overstappen op de trein. Via informatieborden langs de autosnelweg, kunnen we de aankomst van de trein aankondigen.”

Martine Fournier: “De gemiddelde afstand op een fietssnelweg is 18km enkel voor woon-werkverkeer. Met de opkomst van de speed pedelec, is de fiets echt een alternatief voor de wagen geworden. We moeten dit mee promoten door meer veilige en comfortabele fietssnelwegen aan te leggen en zo een kwaliteitsvol fietsroutenetwerk uit te bouwen.”

Orry Van de Wauwer: “Een snelle woon-werkverbinding uitbouwen via fietssnelwegen is één ding, maar ook op het werk aangekomen is er nood aan specifieke infrastructuur. Ik vind het dan ook een goed idee dat bedrijven naast fietsenstallingen ook douches en omkleedplekken moeten voorzien op de werkplek. We zouden bedrijven daarvoor een premie of subsidie  kunnen geven, want ook dat is comfortabele fietsinfrastructuur.”

Ze stellen hun favoriete idee voor in deze korte filmpjes.

CD&V wilt van de volgende regering een echte investeringsregering maken

De investeringsnorm moet opgetrokken worden naar 3%, waarvan veel bijkomende middelen naar mobiliteit gaan. “De resultaten van file-idee bevestigen dat ons investeringsplan de juiste focus legt. We kiezen voluit voor koning Fiets met een verhoging van het budget voor fietsinfrastructuur van 100 naar 300 miljoen euro per jaar met als doel de aanleg van 3500 km kwaliteitsvolle, veilige fietspaden,” zegt Dirk de Kort. “Daarnaast trekken we ook de investeringen in ons openbaar vervoer op en zorgen we voor een uitbreiding van het aanbod, onder andere met het Brabantnet in Vlaams-Brabant en Spartacus in Limburg.”

Verder stelt CD&V meer uitgebouwde P+R’s voor met vlotte overstapmogelijkheden op trein, tram, bus en fietsdeelsystemen. Op die manier willen we een netwerk van minstens 500 mobipunten verspreid over Vlaanderen. CD&V kiest er bovendien voor om te investeren in het slimmer maken van onze infrastructuur (ITS) en voertuigen via smartphones, sensoren in weginfrastructuur, voertuigen … En het systeem van de salariswagen willen we vervangen door het mobiliteitsbudget.

Het volledige investeringsplan kan je  hier raadplegen.

Een overzicht van de voorgestelde ideeën vind je hier: Eindrapport file-idee

  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord