Oosterweeldossier: "De knoop is doorgehakt"
30-03-2010
Het Oosterweeldossier heeft zijn sluitstuk. De CD&V-fractie in het Vlaams parlement is zeer tevreden met de voorgestelde oplossing. Fractievoorzitter Ludwig Caluwé wijst erop dat het nieuwe masterplan antwoorden biedt op de vele mobiliteitsverzuchtingen èn rekening houdt met de leefbaarheid van Antwerpen en zijn omgeving.
De bestaande plannen om de Antwerpse mobiliteitsproblematiek aan te pakken door het sluiten van de kleine Ring langs het Oosterweeltracé, worden doorgezet. Het behoud van de reeds jarenlang genomen optie voor een oeververbinding met 2x3 rijstroken, maakt dat de werken op Linkeroever, aan de tunnel onder de Schelde en het Oosterweelknooppunt, onverkort kunnen doorgaan. Ook de keuze voor de gescheiden afwikkeling van het verkeer rond en door Antwerpen via een stedelijke en een doorgaande ringweg, blijft overeind.
“CD&V heeft steeds alle opties open gehouden en geweigerd een stellingenoorlog rond de keuze voor een brug of tunnel te ontketenen,” aldus Ludwig Caluwé, “geen van beiden waren voor ons punt van geloof. Wat telde was een oplossing die op een betaalbare en technisch haalbare manier de voorliggende verkeers- en leefbaarheidsproblemen structureel zou aanpakken. En die is er nu.”
Het dubbelbesluit van de Vlaamse regering laat geen ruimte voor misinterpretatie: een nieuwe tunnelvariant om op rechteroever van de bestaande ring naar het Oosterweelknooppunt te komen, geniet de voorkeur. Indien echter blijkt dat dit alternatief duurder of technisch onhaalbaar zou zijn, de realisatietermijn gevoelig zou verlengen of onvoldoende veiligheidsgaranties zou bieden, wordt de derde Scheldekruising alsnog met een brug gerealiseerd.
Ludwig Caluwé beklemtoont nog dat beide pistes maximaal rekening houden met de leefbaarheid in en om Antwerpen: “Het signaal van de volksraadpleging is opgepikt door in zowel de tunnel- als de brugoptie, de verkeersleefbaarheid van Merksem en Deurne te verbeteren. Tegelijk wordt gekozen voor een ondergrondse aanleg van de A102, de aanpak van de mobiliteitsproblemen in het Waasland door de uitvoering van het voorstel van de Wase burgemeesters en de aanpak van het sluikverkeer in de zuidoostrand van Antwerpen.”