• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Oosterweel te belangrijk voor politiek getouwtrek

19-06-2013

Vlotter verkeer, veiligere wegen en een grotere leefkwaliteit. Dat is het doel van het Masterplan 2020 in de Antwerpse regio. Het Masterplan omvat veel meer dan de Oosterweelverbinding alleen. Ongeveer 4 miljard euro van de 7,2 miljard aan totale investeringskost wordt aan andere projecten besteed. Het gaat om maatregelen die de verkeersdrukte, de ongevallen en het sluipverkeer in en om Antwerpen aanpakken. Eerder al wezen simulaties van het Vlaams verkeerscentrum uit dat de volledige uitvoering van het masterplan 2020 in staat is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.
Het openbaar vervoer wordt intussen sterker uitgebouwd met brabo 1 en 2 en Livan, veilige fietsnetwerken worden volop aangelegd, en ook de binnenvaart wordt niet vergeten, met o.a. de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. De Deurganckdoksluis en de recent gestarte bouw van een tunnel op de Krijgsbaan (R11) aan de luchthaven van Deurne, zijn eveneens belangrijke ingrepen voor de mobiliteit in de Antwerpse regio.
Wat wegenwerken betreft, is er de succesvolle spitsstrook op de autosnelweg E313 en de realisatie van het dynamisch verkeersmanagement op de E19 met de nieuwe aan te leggen spitsstrook van Antwerpen-Noord tot Sint-Job.
De aanpak van de Oosterweelverbinding lijkt trager te verlopen, maar de procedures worden zorgvuldig gevolgd en stap voor stap afgewerkt. Er wordt wel degelijk hard doorgewerkt!
-          Rekening houdend met het resultaat van het Antwerpse referendum, heeft de Vlaamse Regering in 2010 de oorspronkelijke plannen bijgestuurd. Overigens met brede parlementaire steun.
-          De mogelijkheid tot verderzetting van de samenwerking met Noriant, het consortium dat heel wat Vlaamse bedrijven groepeert,  werd eind 2011 voor beoordeling voorgelegd aan de Europese Commissie. Er wordt gewacht op een formele uitspraak.
-          Ondertussen loopt de milieueffectenrapportage.  De dienst MER heeft de alternatieven op basis van een ruime inspraak aangeduid die verder onderzocht worden, met de bijhorende exploitatievoorwaarden. Het Vlaams Verkeerscentrum onderzoekt welke tracés het beste scoren om de doorstroming op de Antwerpse ring het meest te verbeteren.
Intussen legde de minister-president contacten met Europees commissaris Interne Markt Michel Barnier, en volgt nog een finaal overleg met de Europese Commissie om de openstaande punten over de Oosterweelverbinding uit te klaren. Commissaris Barnier bevestigde dat pas daarna een formele beslissing vanuit Europa volgt.
Dirk de Kort: “Dit project is van nationaal belang. De Oosterweelverbinding vormt momenteel één van de, zo niet hét grootste Europese mobiliteitsdossier. Om ecologische en economische redenen moet dit tot een goed einde worden gebracht. CD&V doet appèl op de verantwoordelijkheidszin van elke politieke fractie. Dit dossier is te belangrijk voor Antwerpen en Vlaanderen om te laten verzanden in politiek getouwtrek.”

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord