Oosterweel blijft eerste keuze
30-05-2013
De specialisten Mobiliteit van de Vlaamse CD&V-fractie (Dirk de Kort, Griet Smaers, Karin Brouwers, Els Kindt en Caroline Bastiaens) verheugen zich over het feit dat de derde Scheldekruising, koninginnenstuk van het masterplan 2020, langzaam maar zeker definitief vorm krijgt. Het vierde voortgangsrapport, dat vandaag in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken besproken werd, geeft voor de Oosterweelverbinding de doorslag. Eind 2013 kan dan een definitieve onderbouwde beslissing genomen worden op basis van het toekomstige plan MER (Milieu Effecten Rapport).
De planalternatieven werden tegen het licht gehouden. Op grond van nieuwe gegevens uit een verbeterd verkeersmodel komt Oosterweel er het beste uit.
Op de vierde voortgangsrapportage is een modelmatige doorrekening van de verkeersanalyse voorgesteld. Alleen de infrastructuur en de verkeersstromen zijn gesimuleerd. De doorrekening naar de zuivere mobiliteitseffecten, zonder randvoorwaarden, en op basis van nieuwe juistere gegevens, heeft als besluit opgeleverd dat een derde Scheldekruising op het Oosterweeltracé nog steeds eerste keus blijft.
Evenwel zijn de Vlaamse mobiliteitsspecialisten van CD&V van mening dat dit zware dossier gevat moet zijn binnen een gehele visie op mobiliteit, met inbegrip van fiets-, water-, spoor- en andere alternatieven.
Dirk de Kort: “We moeten weg van het Bokrijkmodel, letterlijk en figuurlijk stilstand, naar een moderne aanpak op mobiliteit.”