Onevenredig veel coördinatie-uren in centra voor volwassenenonderwijs
15-04-2016
Thema's: Onderwijs, Opleiding
Sommige Vlaamse centra voor volwassenenonderwijs blijven jaar na jaar onevenredig veel lesuren besteden aan coördinatie-opdrachten, vernam Vlaams parlementslid Jos De Meyer na zijn vraag hierover aan minister Crevits van Onderwijs. Een onderwijsinstelling die te weinig ondersteunend personeel kan aanstellen, mag een deel van zijn lesuren besteden aan coördinatie-uren. Naast "onderwijsgebonden coördinatie" m...ag nog tot 3% van het totale aantal lesuren gebruikt worden voor andere opdrachten. Een overschrijding van die 3%-norm kan enkel mits een protocol van akkoord door het overlegcomité van de school.
Reeds in 2013 wees het Rekenhof erop dat bepaalde centra wel een zeer groot deel van hun middelen besteedden aan coördinatie in plaats van aan onderwijstaken. Vorig schooljaar gingen 31 centra hoger dan de 3%-norm, tegenover 26 het schooljaar voordien. Als de norm overschreden wordt, gaat het vaak over forse overschrijdigen, vaak meer dan 10%. In sommige gevallen blijkt dat aan het totaal aantal uren onderwijsgebonden en niet-onderwijsgebonden coördinatie samen meer dan 2/3 van het lesurenpakket besteed wordt. Dat is vooral opmerkelijk omdat andere scholen of centra er wel in slagen om jaar na jaar beneden de norm te blijven. Van de 31 centra die vorig schooljaar boven de norm gingen, waren er bovendien 5 die daarvoor geen geldig protocol van akkoord konden voorleggen.
Tot enkele jaren geleden werd slechts af en toe bij wijze van steekproef gepeild naar overschrijdingen, en protocols werden niet systematisch nagekeken. Sinds De Meyer op regelmatige basis de cijfers begon op te vragen, werd ook beslist om bij de overschrijdingen de protocols te checken. Bestaat er geen geldig protocol van akkoord voor een overschrijding, dan worden de sociale partners daar nu van op de hoogte gebracht, zodat een bemiddelingsorgaan kan worden ingeschakeld.