Onderwijshervorming onherroepelijk ingezet
05-06-2013
De Vlaamse Regering onder leiding van Kris Peeters heeft een cruciaal akkoord bereikt over de hervorming van het secundair onderwijs. Met dit akkoord geven CD&V, N-VA en SP.A een krachtig signaal: ons onderwijs moet mee evolueren in een volop veranderende wereld.
De Vlaamse Regering kiest ervoor voluit de uniciteit van elk kind voorop te stellen, de autonomie van de scholen te maximaliseren, en op een stapsgewijze en doordachte manier te hervormen.
De aanleiding voor de hervorming is intussen genoegzaam gekend:
Minstens 42.000 leerlingen die vandaag in het secundair onderwijs zitten, zullen nooit een diploma behalen;
Bijna 4% van de ASO-leerlingen studeert niet verder, en heeft het daardoor erg moeilijk op de arbeidsmarkt;
Bij aanvang van het secundair liep 1 op 5 leerlingen al schoolse achterstand op. Een achterstand die nooit meer zal worden weggewerkt;
Zo’n 25% van de jonge leerkrachten verlaat het onderwijs al binnen de 5 jaar;
Ons nijverheidsonderwijs verloor de laatste jaren 25% van haar instroom, terwijl de chemische sector alleen al op zoek is naar 16.000 geschoolde wetenschappers en technici;
Het Vlaamse onderwijs scoort sterk in internationale vergelijkingen, maar verliest terrein;
…
Niet ingrijpen is dus geen optie.
Studiekeuze
Leerlingen willen erkend worden in het feit dat zij uniek zijn.
Daarom krijgt elk kind nu de ruimte om eerst ruim te verkennen vooraleer een definitieve keuze te maken. Wie al klaar is om dat op 12 jaar te doen, kan dat. Wie dat liever nog wat uitstelt, mag dat.
De studiekeuzebegeleiding wordt doorgelicht en gevoelig versterkt.
Het nieuwe scholenconcept op termijn, de domeinschool, biedt een duidelijke opleidingsstructuur waarin verschillende studierichtingen binnen een bepaald belangstellingsgebied op verschillende niveaus worden aangeboden. Voorbereidend op een verdere studie, of op de arbeidsmarkt. Die duidelijkheid voorkomt mislukkingen en bijhorende teleurstellingen.
Kathleen Helsen: "Dit akkoord laat toe om in de toekomst beter in te spelen op de verschillen tussen kinderen. Want foute studiekeuzes zijn veelal nefast voor een succesvolle schoolloopbaan."
Sabine Poleyn: "Een bijzonder pluspunt zijn ook de vakleerkrachten techniek in het lager onderwijs. Zij moeten bij kinderen de interesse opwekken voor technische en wetenschappelijke opleidingen."
Sterke leerkrachten
De leerkrachten zijn cruciaal voor dit akkoord. Pas als zij er plezier aan beleven hun leerlingen te begeleiden tot het maximum van hun kunnen, is deze hervorming geslaagd. Door het nieuwe scholenconcept krijgen leerkrachten klassen voor zich met jonge gemotiveerde mensen, geïnteresseerd om bij te leren. De uitdaging wordt er alleen groter door. Daarom moet elke leerkracht kunnen rekenen op de juiste ondersteuning voor de uitoefening van hun job.
Draagvlak
Zonder draagvlak zal echter geen enkele hervorming slagen. Daarom staat CD&V achter de keuze van de Vlaamse Regering om geen lineaire verplichting op te leggen, en te kiezen voor een geleidelijke aanpak.
Jos De Meyer: "Deze oefening moet grondig worden voorbereid, samen met leerkrachten en directies. Evolutie, geen revolutie. Met onderwijs moet je niet avonturen."
Paul Delva: "Eens de meerwaarde van deze hervorming bewezen, staat het scholen trouwens nog steeds vrij autonoom te bepalen of, en wanneer zij de tijd rijp achten om zich om te vormen tot een domeinschool."
Geen weg terug
CD&V voelt zich gesterkt door de positieve resultaten van de scholengemeenschappen die reeds op eigen kracht tot dit concept evolueerden. De steun van de onderwijskoepels aan het uitgestippelde traject, biedt tevens de beste garantie op de uitvoering van dit akkoord. Samen met de incentives die de Vlaamse Regering in het vooruitzicht stelt, zullen zij voor het broodnodige draagvlak zorgen.
Kathleen Helsen: “Dit plan zal Vlaanderen een onderwijs geven dat verschillen tussen leerlingen erkent, en waardeert. Dat elk talent maximaal tot ontplooiing brengt. Deze hervorming zal de kwaliteit van ons onderwijs nog verbeteren en ervoor zorgen dat wij in internationale vergelijkingen aansluiting houden met de wereldtop. We leggen de lat hoger voor iedereen. Onze jongeren hebben recht op eigentijds onderwijs in een snel veranderende wereld. De evolutie daarnaartoe is onherroepelijk ingezet.”