Ombudsman en ‘1700’ op dezelfde lijn
02-11-2012
Sedert enkele dagen neemt het professionele call center ‘1700’ (het gratis infonummer van de Vlaamse overheid), nu ook de telefoontjes naar het gratis 0800-nummer van de Vlaamse ombudsman op. Deze samenwerking en centralisatie levert alvast een onmiddellijke efficiëntiewinst op, en zal begin 2013 door minister-president Peeters en de Vlaamse Ombudsman worden geëvalueerd.
Vlaams minister-president Kris Peeters, voogdijminister van de infolijn ‘1700’: “Vorig jaar ontving ‘1700’ reeds meer dan 1miljoen telefonische vragen. De Vlaamse regering en ombudsman zijn er dan ook van overtuigd dat de samenwerking tussen ‘1700’ en het gratis 0800-nummer snel een succesformule zal blijken te zijn. Dit levert niet alleen een efficiëntiewinst op, maar kan het ongetwijfeld ook eenvoudiger en duidelijker maken voor de burger. Begin 2013 volgt er een evaluatie van dit proefproject, dat echter vandaag al de ambitie heeft om steeds meer info op dezelfde lijn te krijgen.”
Vlaams ombudsman Bart Weekers: "Bij mijn dienst kan de burger terecht met klachten over de Vlaamse overheid. En dat blijft vanzelfsprekend zo. Maar in de realiteit, bellen mensen mijn gratis 0800-nummer nog het vaakst (zo'n 8.000 keer per jaar), omdat ze door de bomen het bos niet meer zien. Burgers bellen me over hun kapotte wasmachine, over een burenruzie, over hun gsm-abonnement, noem maar op.”