• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

No talent left behind

19-03-2010

Deze column verscheen in Knack, woensdag 17 maart 2010
Wanneer ik deze column instuur, begint de finale ijshockey op de Winterspelen. Thuisploeg Canada neemt het op tegen de VS. In aanloop naar deze droomfinale maakt Nike reclame met de Canadese ploeg onder de slogan, ‘Toeval is de eerste die we uitschakelen’.
Welnu, het is net een eigenaardig ‘toeval’ dat de winstkans van Canada halveerde. In zijn boek Outliers – Het Verhaal van Succes, legt auteur Malcolm Galdwell uit waarom.
De psycholoog Barnsley kwam tot de vaststelling dat 40 % van de spelers van de Canadese nationale ploeg geboren waren in de maanden januari en maart. Elke maand zakte dit percentage verder. Slechts 10 % van de spelers waren geboren tussen oktober en december.
De oorzaak is dubbel. De jaarindeling voor de jeugdreeksen begint in Canada op 1 januari. Daarenboven start de selectie van jonge spelers voor de beste teams al op de leeftijd van 10 jaar. Op die jonge leeftijd betekenen enkele maanden meer wasdom nog een aanzienlijk voordeel.
Wie in een beter team speelt, geniet ook betere begeleiding, materiaal, … Zo groeit een toevallig verschil uit tot een grote handicap. De hoogste boom in het bos is niet de hoogste omdat hij het snelst groeide. Maar wel omdat toen hij nog een boompje was, toevallig geen andere boom zijn zonlicht wegnam.
Het toeval of je nu aan het begin of het einde van het jaar geboren bent, heeft een buitensporige impact. Dat toeval heeft Canada niet uitgeschakeld. Als Canada een aparte liga had voor spelers die geboren zijn in de 2e helft van het jaar, dan had het vandaag 2 maal meer kans op goud.
Net om die reden voorziet het Deense onderwijs geen enkele vorm van indeling naar vaardigheden voor de leeftijd van 10 jaar.
Voorbeeld na voorbeeld toont Gladwell aan dat succes verrassend weinig te maken heeft met intrinsiek talent.
Wat is de gelijkenis tussen het succes van Bill Gates en The Beatles? Gates kreeg als 16-jarige toegang tot een revolutionaire pc. Hij werkte er dag en nacht op. Zijn klasgenoten verkozen hem dan ook tot no-date nerd. Toen hij zich als 24-jarige aanbood in Silicon Valley was hij de enige met 10.000 uur ervaring met topappartuur in de vingers.
The Beatles reisden in ’60 als onbekend groepje naar Hamburg. Rock-bars waren er erg populair. Ze speelden 8 uur per dag, 7 op 7. Toen ze 4 jaar later de wereld veroverden, hadden ze al 1.200 optredens in de vingers. Meer dan de doorsnee band in een hele carrière.
Gates en The Beatles waren niet de grootste talenten van hun tijd. Maar dankzij keihard werken, zetten beiden een uitzonderlijke opportuniteit om in een onoverbrugbare voorsprong. Volgens Gladwell is de enige constante in elk succesverhaal, hard werk.
Nochtans dweept iedereen tegenwoordig met ‘creatief’ talent. Creativiteit is zwaar overgewaardeerd, de grootste hr-bubble van het moment. De wereld ontploft van de goede ideeën, daarenboven veelal gratis beschikbaar op het internet.
Wel zeldzaam zijn zij met het doorzettingsvermogen om ideeën om te zetten in ondernemingen. Wie gaat nog tot het uiterste om net iets beter te zijn dan de concurrent?
Het aantal uren dat we gemiddeld per jaar werken, daalde in Europa de afgelopen halve eeuw met een derde. Dat is de echte bom onder onze innovatie-kracht.
Maar waarom werken we steeds minder? En waarom dromen ouders voor hun kinderen veeleer van een carrière als groot werknemer dan als klein ondernemer?
Werk is nochtans geen isoleercel, zolang het maar betekenisvol is. En wat is er meer bevrijdend dan je droom realiseren? Dan je eigen baas zijn? Wist je dat de winnaars van een Oscar gemiddeld 5 jaar langer leven dan wie enkel genomineerd werd?
En weet je welk land de meeste medailles op alle Winterspelen tesamen behaalde? Noorwegen. Met 5 miljoen inwoners is dat een klein mirakel. En toch is het niemand opgevallen. Noren hebben geen sterallures. Het zijn stille trainingsbeesten.
Hoe veel rijker zijn we niet als we alle talent ontketenen? Daarvoor mogen we niet alleen wachten op de overheid of big business. De beste hefboom hebben we zelf in handen. Hard en zinvol werk, dat geduldig wacht op het juiste toeval.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord