• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Nieuwe trajectcontroles voor E17 en E40

15-10-2012

Maandagavond start het Agentschap Wegen en Verkeer met de plaatsing van 3 nieuwe trajectcontrolesystemen: op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere in beide rijrichtingen en op de E17 ter hoogte van het viaduct Gentbrugge in de rijrichting Antwerpen. In juni van dit jaar is het eerste trajectcontrolesysteem in Vlaanderen in gebruik genomen op de E17 in Gentbrugge in de rijrichting Kortrijk. Met de invoering van extra trajectcontroles wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de verkeersveiligheid op de autosnelwegen verhogen.
Trajectcontrole
Tot voor kort zette Vlaanderen individuele flitspalen in voor onbemande snelheidscontroles. Bestuurders hebben soms de neiging om af te remmen ter hoogte van de flitscamera om daarna weer te versnellen. Dat is nefast voor de verkeersveiligheid. Daardoor ontstond de vraag voor een systeem waarbij de snelheid over een langer traject wordt gemeten om zo een maximumsnelheid over een vaste afstand af te kunnen dwingen. De gemiddelde snelheid waarmee het voertuig het hele traject aflegt, geldt als selectiecriterium om al dan niet over te gaan tot beboeting. Een dergelijk systeem voor snelheidscontrole wordt als eerlijker gepercipieerd. Het zorgt ook voor een homogene verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.
Op het begin- en het eindpunt van een trajectcontrole worden foto’s gemaakt. De foto’s van eenzelfde voertuig worden door het computersysteem aan de hand van nummerplaatherkenning gematcht. Als blijkt dat de gemiddelde snelheid van het voertuig hoger ligt dan de toegelaten snelheid worden de gegevens van de overtreding naar de federale politie doorgestuurd. Het parket staat in voor de vervolging. Naast het bepalen van de gemiddelde snelheid van een voertuig kan de installatie ook geseinde voertuigen en pechstrookrijders detecteren. De nummerplaatherkenningssoftware kan niet alleen Belgische nummerplaten maar ook nummerplaten van andere landen herkennen.
Nieuwe trajectcontroles op de E40 en de E17
Begin juni 2012 is het eerste trajectcontrolesysteem in Vlaanderen in gebruik genomen op het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Kortrijk. Toen al werd aangekondigd dat er dit jaar nog meer trajecten zouden volgen. De selectie van nieuwe trajecten gebeurt steeds in nauw overleg met de federale politie en is in de eerste plaats gebaseerd op gegevens over het aantal en de ernst van ongevallen in het verleden. Het viaduct van de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen (1,9 km) en de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren (7,4 km) in beide rijrichtingen zijn op basis van deze prioritisering geselecteerd als eerstvolgende locaties.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “Verkeersveiligheid is één van mijn prioriteiten. Trajectcontrole langs de autosnelwegen zorgt voor een rustiger rijgedrag met minder kans op ongevallen. Op dit moment investeren we in het sterk en slim maken van onze autosnelwegen. Er is het onderhoud, maar we nemen ook systemen in gebruik die innovatief zijn op het vlak van dynamisch verkeersmanagement en in het kader van een efficiëntere handhaving.”
Maandagavond 15 oktober begint het Agentschap Wegen en Verkeer met de plaatsing van de nieuwe apparatuur ter hoogte van Wetteren in beide rijrichtingen. In de week van 22 oktober volgt de apparatuur in Erpe-Mere, eveneens in beide rijrichtingen. De camera’s en infraroodflitsers worden er telkens aan bestaande bruggen opgehangen. Vanaf 29 oktober wordt de locatie Gentbrugge richting Antwerpen uitgerust. Daar wordt de apparatuur opgehangen aan nieuwe seinbruggen, die daar eind september geplaatst zijn. Na de plaatsing moet de apparatuur nog geconfigureerd worden en moeten de installaties nog de nodige certificaten behalen. Volgens de huidige planning zullen de nieuwe trajectcontroles eind 2012 in gebruik kunnen gaan.
De 3 installaties zijn samen goed voor een investering van bijna 1 miljoen euro.
Hinder voor weggebruikers
Om de hinder voor de weggebruiker tot het minimum te beperken, wordt het grootste deel van de werken ’s avonds en ’s nachts uitgevoerd. Daarbij worden 1 of 2 rijstroken ingenomen. De werken starten telkens om 20u. Tussen 20u en 22u wordt slechts 1 rijstrook afgesloten voor het verkeer, na 22u meestal 2 rijstroken. Een deel van de werken met beperkte hinder zal overdag uitgevoerd worden.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord