• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Nieuwe impulsen voor de Brusselse Bovenstad

20-12-2012

Brusselse Hoofdstedelijke Regering bereikt akkoord over project voor aanleg van Kleine Ring
Op voorstel van Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, Benoit Cerexhe (cdH), Brussels minister van Economie en Werkgelegenheid en Charles Picque (PS), Brussels minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, heeft de Brusselse ministerraad vandaag een principeakkoord bereikt over de overkapping van de Kleine Ring tussen het Troonplein en Louizaplein over een afstand van 1,5 kilometer. Twee nieuwe tunnelaftakkingen, die de Louizalaan ondergronds verbinden met Hallepoort, zullen de huidige verkeersdruk in de Louizahals aanzienlijk verminderen. De overkapping van de Kleine Ring zal op zijn beurt zo veel mogelijk bovengrondse ruimte vrijmaken. Deze bovengrondse ruimte wordt dan ingericht op maat van de kooplustigen, actieve vervoersmodi (voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer) en personen met beperkte mobiliteit. “Dankzij dit echte stadsproject krijgt de ganse Brusselse Bovenstad nieuwe impulsen”, zeggen de 3 ministers in koor. Bedoeling is om de overkapping te realiseren tegen 2020.
De overkapping van de Kleine Ring zal de Waterloolaan verbinden met de Guldenvlieslaan. Samen met de Naamsepoort en de Louizalaan maken beide lanen deel uit van de zogenaamde 'Bovenstad', een van de belangrijkste handelscentra van onze hoofdstad. Maar de huidige scheiding tussen de Waterloolaan en de Guldenvlieslaan door de Kleine Ring geeft het geheel een nogal ongezellige aanblik.
Nochtans beschikt deze zone over een groot potentieel dankzij de grote verscheidenheid aan handelszaken, een uitstekende bediening door het openbaar vervoer en de nabijheid van het Brusselse stadscentrum.
Doelstellingen
Een recent uitgevoerde haalbaarheidsstudie toont aan dat het technisch mogelijk is om de Kleine Ring tussen Troon en Louiza te laten overkappen.
Met dit overkappingsproject wordt:
De openbare ruimte ingericht op maat van de kooplustigen, actieve vervoersmodi (voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbaar vervoer) en personen met beperkte mobiliteit.
De dynamiek en de leefbaarheid van de Brusselse Bovenstad versterkt. De handelszones en bestaande wijken worden immers beter met elkaar verbonden.
De Louizalaan bovengronds verkeersluw gemaakt.
De bestaande - vooral bovengrondse- parkeerplaatsen vervangen door een gelijk aantal ondergrondse parkeerplaatsen.
Financiering
De kostprijs van de overkapping van de Kleine Ring wordt geraamd op minstens 107 miljoen euro. Voor de financiering wordt een partnerschap tussen de publieke en de privésector overwogen.
Het spreekt voor zich dat de ingediende voorstellen tegemoet moeten komen aan de noden van de actieve weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers.
Volgende stappen
Nu de Brusselse regering principieel akkoord is met deze overkapping, kunnen de volgende stappen in dit project worden gezet:
De lopende (mobiliteits)studies voor de ondergrondse heraanleg worden gefinaliseerd.
Daarna zal het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in samenspraak met het samenwerkingsakkoord Beliris, een studie uitvoeren naar de heraanleg van de bovengrond.
Op basis van de resultaten van de bovenvermelde studies legt de Brusselse regering het kader vast voor de ondergrondse en bovengrondse heraanleg.
Vervolgens wordt een marktoproep gelanceerd naar de privésector. In deze marktoproep zal de Brusselse overheid duidelijke richtlijnen vastleggen voor de privésector.
Als de Brusselse regering het licht finaal op groen zet, zal dit uitmonden in de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning, de opmaak van een lastenboek en het uitschrijven van een openbare aanbesteding.
Minister Brigitte Grouwels: “Ik wil komen tot een gezellige en autovrije shoppings- en ontspanningsruimte op maat van voetgangers en fietsers. Voorts past deze overkapping in mijn beleid om de grote fysieke breuklijnen in ons gewest te dichten, en zo te werken aan een hechter sociaal weefsel en een warmere stad.”
Minister Benoit Cerexhe: "Ik ben blij met de start van dit omvangrijke project. Als minister van Economie denk ik dat deze herinrichting voor de hele wijk positief zal zijn. De handel wordt er bovendien door de ontwikkeling van de intergewestelijke, bovengewestelijke en uiteraard internationale aantrekkingskracht geherwaardeerd. En dan hebben we het nog niet gehad over de mate waarin het project bijdraagt aan het oppoetsen van het blazoen van de Bovenstad."
Minister-president Charles Picqué : “Met haar principiële beslissing om de tunnel ter hoogte van de Guldenvlieslaan te overkappen, legt de Regering de grondslagen voor een ambitieus stadsproject. Deze beslissing is uiteraard van essentieel belang om de openbare ruimten te herwaarderen en de commerciële aantrekkingskracht van de bovenstad te versterken. Bovendien biedt dit project volgens mij de kans om een ambitieuze stedenbouwkundige en landschappelijke ontwikkeling te verwezenlijken die een grote hoofdstad waardig is.”
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord