Nieuwe EU regels veiligheid spoor goedgekeurd: moet herhaling van Buizingen-ramp voorkomen.
28-04-2016
Thema's: Justitie, Mobiliteit
Het Europees Parlement heeft groen licht gegeven aan nieuwe EU-wetgeving om de veiligheidssystemen van de nationale spoornetwerken beter op elkaar af stemmen. Over de nieuwe wet is jarenlang onderhandeld. Het zal de veiligheid op het Europese spoor maximaliseren.
Europarlementslid Ivo Belet (CD&V), lid van de transportcommissie: " In België is na de treinramp in Buizingen voor de Europese veiligheidsstandaard ECTS (European Train Control System) geopteerd voor alle hogesnelheidslijnen en men is bezig dit ook voor gewone spoorwegen te implementeren. België staat hiermee nu aan de Europese top wat spoorveiligheid betreft. Met de nieuwe regels zal voortaan het Europese Spoorwegbureau (ERA) extra controleren of de veiligheid op het spoor wordt gegarandeerd. Er komt één centraal veiligheidscertificaat voor spoorwegbedrijven die Europese diensten aanbieden. De veiligheidssystemen in de verschillende lidstaten zullen ook naadloos op elkaar worden afgestemd."
Het European Train Control System (ETCS) is een automatisch treincontrolesysteem dat informeert, controleert en corrigeert met behulp van bakens op het spoor en een informaticasysteem in de stuurcabine van de trein. Als de treinbestuurder zich niet aan de maximumsnelheid houdt, niet tijdig afremt of door een rood licht rijdt, corrigeert het systeem automatisch de snelheid van de trein of activeert het de noodrem.
Deze regels vormen de technische pijler van het zogenaamde vierde spoorwegpakket. Dat zet Europa op weg naar een echte, eengemaakte Europese spoorwegruimte, met een maximaal niveau van veiligheid en een betere service voor de reizigers.