• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

13 juli 2018

Nieuwe eindtermen bereiden jongeren voor op de toekomst

Thema: Onderwijs

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

Onder impuls van Hilde Crevits heeft  de Vlaamse regering de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs goedgekeurd. Voor het eerst wordt kennis expliciet vermeld in elke eindterm en heeft elke eindterm een duidelijk ambitieniveau. Alle eindtermen moeten worden bereikt en élke leerling moet op het einde van de eerste graad de eindtermen basisgeletterdheid op individueel niveau halen. De eindtermen gaan nu naar het Vlaams Parlement die ze uiteindelijk moeten goedkeuren.

Traject

De huidige eindtermen zijn 20 jaar oud en dateren dus van de tijd waarin bijvoorbeeld amper sprake was van een gsm, smartphone en internet. Ze beantwoorden niet meer aan de maatschappij van de 21ste eeuw en waren aan een update toe. Er volgde een maatschappelijk eindtermendebat. 50 dagen lang kon iedereen op de website onsonderwijs.be zijn of haar mening geven over wat ze verwachten van de inhoud van ons onderwijs. Tegelijk werd een debat met de Vlaamse scholierenkoepel opgestart, voor hen staan 6 thema’s voorop: gezond en wel, mentaal in evenwicht, eigen kracht, klaar voor het leven na het middelbaar, verbonden met elkaar en met beide voeten in de wereld. Er kwamen adviezen van strategische adviesraden en het resultaat van het publiek participatief debat werd gebundeld in het eindrapport “Van LeRensbelang”.

Op basis van het maatschappelijk debat werden 16 sleutelcompetenties vastgelegd die bepalen wat elke jongere in de toekomst op school minimaal moet leren. Die 16 sleutelcompetenties zijn: lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid; Nederlands; andere talen; digitale vaardigheden; sociaal-relationele competenties; wiskunde, exacte wetenschappen en technologie; burgerschap; historisch bewustzijn; ruimtelijk bewustzijn; financiële competenties; duurzaamheid; juridische competenties; onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken; zelfbewustzijn en -expressie, zelfsturing en wendbaarheid; ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties; cultureel bewustzijn en culturele expressie. De sleutelcompetenties burgerschap, mediawijsheid en bijvoorbeeld ook financiële geletterdheid zorgen voor een duidelijk antwoord op hedendaagse uitdagingen.

Doelstellingen

Met de nieuwe eindtermen willen we kwaliteitsvol én actueel onderwijs voor elk kind. Eindtermen bepalen wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen, wat noodzakelijk is om stevig met beide voeten in de samenleving te staan. Samen met de modernisering van het secundair onderwijs bereiden we zo het onderwijs voor op de toekomst.

De opdracht was duidelijk: beperkt in aantal, ambitieuze eindtermen, helder geformuleerd, duidelijk en sober. Ze moeten competentiegericht en evalueerbaar zijn en zowel kennis, vaardigheden, inzichten en eventueel attitudes moeten aan bod komen. De nieuwe eindtermen zijn een houvast voor leerkrachten, ze zijn een handvat, geen handboeien. De expliciete vermelding van kennis in eindtermen is nieuw en het onderscheid tussen vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen valt weg. Alle eindtermen krijgen hetzelfde statuut en moeten in dezelfde mate bereikt worden.

Concreet

De nieuwe eindtermen zijn gekoppeld aan sleutelcompetenties. Het leerplan, opgemaakt door de onderwijskoepels en -netten, maakt dan de verbinding met vakken. Alle eindtermen zijn te bereiken op populatieniveau, de eindtermen basisgeletterdheid moeten door iedereen afzonderlijk bereikt worden. Basisgeletterdheid is de lat waar elke leerling op het einde van de eerste graad over moet. We houden de lat hoog voor talen, wiskunde en wetenschappen en er zijn ook specifieke STEM-eindtermen, eindtermen over financiële zaken zoals de belastingen en je geld beheren, sociale zekerheid, weten waar je terecht kan met persoonlijke problemen, leren over een gezonde levensstijl, …

We gaan van 688 naar 382 eindtermen voor de eerste graad, minder, maar ambitieus en duidelijker. Niet iedereen zal al die eindtermen voorgeschoteld krijgen, in de A-stroom zijn er 217, in de B-stroom zijn er 188. De nieuwe eindtermen voor de eerste graad gaan in op 1 september 2019. De eindtermen voor de 2de graad op 1 september 2021 en die voor de 3de graad op 1 september 2023. Nu gaan de onderwijskoepels en het GO! aan de slag om de eindtermen in leerplannen te gieten, op hun beurt zullen dan de uitgeverijen de handboeken updaten.

Hilde Crevits : “Met de nieuwe set eindtermen willen we onze jongeren de noodzakelijke rugzak meegeven met voldoende kennis, om sterk, kritisch en weerbaar in de samenleving te staan, om zich persoonlijk te ontwikkelen en om gewapend te zijn voor het hoger onderwijs of de arbeidsmarkt. De nieuwe eindtermen zijn ambitieuze doelen, concreet en duidelijk geformuleerd. Ze vormen een samenhangend geheel. Ze zijn gemaakt en gevalideerd door experten en zijn evalueerbaar. Samen met de eerdere goedkeuring van de modernisering van het secundair onderwijs bereiden we ons voor op de uitdagingen van de toekomst.”

 

Huidige eindtermen

Toekomstige eindtermen

Socio-economische samenleving:

·         De leerlingen leggen met voorbeelden uit hoe welvaart wordt gecreëerd en hoe een overheid inkomsten verwerft en aanwendt (VOET)

 

14.7 De leerlingen lichten toe hoe de overheid via inkomsten en uitgaven impact heeft op de samenleving.

Kennis
* Feitelijke kennis
- Belastingen
- Sociale zekerheidsbijdragen
* Conceptuele kennis
- Inkomsten: belastingen, sociale zekerheidsbijdragen
- Uitgaven zoals kinderbijslag, infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg, pensioen, werkloosheidsuitkering
- Herverdelingsmechanisme

Burgerschap:

·         De leerlingen geven aan hoe zij kunnen deelnemen aan besluitvorming in en opbouw van de samenleving. (VOET)

4.14 De leerlingen lichten wijzen van vertegenwoordiging, deelname aan macht en democratische besluitvorming toe die relevant zijn voor de eigen leefwereld.

Kennis
* Conceptuele kennis
- Principes van verkiezingen, vertegenwoordiging en bestuur en de onderlinge relatie
- Principes van democratische besluitvorming en bestuur 

Context
* Relevant voor eigen leefwereld zoals, afhankelijk van de actualiteit, op niveau van gemeente, gewest, land, Europa

Computationeel denken en handelen:

·         Geen eindtermen

Actualisatie van de eindtermen in verband met het versterken van de digitale competentie van de leerlingen door nieuwe eindtermen in verband met computationeel denken en handelen:

2.3       De leerlingen onderscheiden  bouwstenen van digitale systemen. (transversaal)

Kennis

* Conceptuele kennis

 - Bouwstenen van een digitaal systeem: input verwerking output, binair, hardware, digitale media        

en toepassingen, besturingssysteem

- Informatieverwerkende systemen en communicatie tussen deze systemen

2.4       De leerlingen passen een eenvoudig zelf ontworpen algoritme toe om een probleem digitaal en niet-digitaal op te lossen. (transversaal) 

Kennis

* Conceptuele kennis

- Concepten van computationeel denken: decompositie, patroonherkenning, abstractie, algoritmen

- Organisatie, modellering, simulatie en digitale representatie van informatie

- Debuggen (testen en bijsturen)

- Principes van programmeertalen: sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur

* Procedurele kennis

- Principes van computationeel denken: decompositie, patroonherkenning, abstractie, algoritmen

- Principes van organisatie, modellering, simulatie en digitale representatie van informatie

- Principes van debuggen (testen en bijsturen)

- Principes van programmeertalen: sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur

  • Onderwijs
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord