Nieuwe Brusselse havenprojecten rond stedelijke integratie
29-04-2014
Een kunstwerk aan het TIR-centrum, de heraanleg van de linkeroever ter hoogte van de Vilvoordsesteenweg of de groenaanleg aan het Vergotedok. Het zijn maar enkele elementen uit het programma voor stedelijke integratie van de Haven van Brussel voor de periode 2014-2023. Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister bevoegd voor de Haven van Brussel, en Thibaud Wyngaard, voorzitter van de Haven van Brussel, lichten deze nieuwe projecten deze namiddag nader toe op het colloquium 'Canal Days 2014 - Stedelijke gebieden in verandering te Brussel en in Europa”.
De Haven van Brussel ligt in het hart van onze hoofdstad. Met steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wenst de Haven deze belangrijke troefkaart optimaal uit te spelen. Daarom is stadsintegratie een belangrijke opdracht voor de Haven van Brussel. Al jarenlang voert de Haven een beleid van stedelijke integratie, zodat het schaarse water in Brussel zo nauw mogelijk aansluit bij het bruisende stadsleven. Denk maar aan interessante projecten, zoals de nachtelijke verlichting van de bruggen en sluizen of de renovatie van de sluisgebouwen.
In het nieuwe beheerscontract werd aan de haven van Brussel gevraagd om een tienjarenplan rond stedelijke integratie op te stellen, zodat het havendomein in de stad verder opgewaardeerd kan worden.
De Raad van Bestuur van de Haven van Brussel keurde onlangs deze projecten rond stedelijke integratie goed voor de periode 2014-2023. Voogdijminister Brigitte Grouwels licht ze vandaag toe op het Colloquium ‘Canal Days 2014 - Stedelijke gebieden in verandering te Brussel en in Europa’. Twee dagen lang (op 29 en 30 april) werpen sprekers uit diverse vakgebieden er hun licht op het kanaalgebied.
Nieuwe projecten
De nieuwe projecten voor stedelijke integratie worden gefinancierd via de jaarlijkse dotatie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan de Haven van Brussel.
Meer concreet gaat het om:
Bedrijven in de havenzone worden voortaan aangemoedigd om een 'industrieel designbeleid' te voeren. Met financiële steun van de Haven van Brussel kunnen bedrijven historische of opmerkelijke gebouwen en monumenten langs het kanaal renoveren. Jaarlijks zal de Haven van Brussel daarom een projectoproep lanceren naar de havenbedrijven met de vraag om projectvoorstellen in te dienen voor de opwaardering van hun sites. Het kan gaan om het schilderen van gebouwen, de aanleg van extra groene ruimtes, de realisatie van bijkomende toegangen naar het kanaal of naar kunstwerken, enzovoort.
Stedelijke integratie door middel van kunst. Plaatsing op de gevel van het TIR-centrum, aan de kant van de Havenlaan, van een kunstwerk van Philippe Van Snick. Het werk, geselecteerd door de gewestelijke kunstcommissie voorgezeten door de Brusselse Bouwmeester, zorgt voor een betere integratie van deze gevel van het TIR-centrum in de omgeving. Het onderzoek is afgerond en de werkzaamheden gaan nog dit jaar van start. De kostprijs bedraagt 680.000 euro.
De landschappelijke integratie van de linkeroever ter hoogte van de Vilvoordsesteenweg. Bedoeling is om deze oever her aan te leggen via extra groenaanplantingen en door de plaatsing van stadsmeubilair. Er komt ook een voet- en fietspad, die de Smet-kraan en de Brussels Cruise Terminal verbindt. Bedoeling is om in 2016 een vergunningsaanvraag in te dienen, zodat de werkzaamheden in 2017 kunnen starten. De kostprijs bedraagt 300.000 euro.
De groenaanleg rondom de zwaaikom van het Vergotedok. Deze ruimte die deels openbaar is, wordt heraangelegd tot een groenruimte. De werkzaamheden vatten aan in 2015. De kostprijs bedraagt 50.000 euro.
Minister Brigitte Grouwels: “Via de projecten rond stedelijke integratie worden de havenbedrijven nog beter geïntegreerd én verankerd in onze stad. Voor het eerst krijgen havenbedrijven ook zelf de mogelijkheid om via het 'industrieel designbeleid' met voorstellen te komen. Al deze maatregelen laten de Haven van Brussel uitgroeien tot een nog aangenamer stadsdeel."
Voorzitter van de Haven van Brussel Thibaud Wyngaard: “De opdracht van stedelijke integratie van de Haven is, volgens mij, van het grootste belang voor een stadshaven als Brussel. Door in een grondige en kwalitatieve integratie in het milieu te slagen zal de Haven haar taken ten dienste van de Brusselaars, heilzame taken ten gunste van de economie, de werkgelegenheid, het milieu en de mobiliteit in ons Gewest, kunnen blijven ontwikkelen”.