• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

13 januari 2020

Onbegrijpelijk dat NMBS slecht toegankelijke wagons bestelt

Thema: Mobiliteit

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

De NMBS heeft in december beslist om bijkomende M7-dubbeldektreinen te bestellen. De regering heeft bij de eerste bestelling gezegd dat er geen nieuwe treinen besteld zouden worden zonder eerst de kwaliteit van het geleverde materieel te evalueren. Voor Van den Bergh moet minister Bellot ingrijpen: het is onaanvaardbaar dat er nu een nieuwe bestelling geplaatst werd ondanks de kritiek die er altijd geweest is op de toegankelijkheid van die treinen. Bovendien is de oorspronkelijke bestelling nog niet geleverd en geëvalueerd. 

Jef Van den Bergh: “Reizigers met beperkte mobiliteit hebben het niet gemakkelijk in ons land om zich met de trein te verplaatsen: reservatietermijnen voor assistentie, oude treinstellen met moeilijke instaphoogte,…De bestelling van nieuw treinmateriaal is dan ook hét moment om stappen vooruit te zetten.”

5 jaar geleden protesteerden we tegen @NMBS instaphoogte 63 cm voor de nieuwe M7-treinen (perrons 28, 55 of 76 hoog). Dus nergens onafhankelijke #toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers. Anno 2020 dezelfde fout maken is choquerend en onaanvaardbaar. #mobielnaarmorgen @cdenv

— Jef Van den Bergh (@jefvandenbergh) January 13, 2020

Jef Van den Bergh is er wel van overtuigd dat de bestelling van nieuwe dubbeltreinen noodzakelijk is. Het huidige treinmaterieel is oud, het aantal reizigers stijgt, pendelaars voelen zich als sardienen in een blik. Het is niet het beeld dat de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer bevordert. De nieuwe dubbeldektreinen beschikken ook over heel wat troeven: meer stopcontacten, meer beenruimte,… Van den Bergh: “Maar de investering voor de nieuwe treinen is groot, en de ambitie op het vlak van toegankelijkheid moet dus even groot zijn. Daarom is het onbegrijpelijk dat de NMBS, ondanks de negatieve reacties en acties allerhande, nu doodleuk hetzelfde gebrekkig toegankelijk treinmateriaal bestelt.” 

Het probleem zit hem in de instaphoogte van de nieuwe treinen. De moderne perrons zijn 76 cm hoog en instaphoogte van de nieuwe dubbeldektreinen is 63 cm. Van den Bergh: “Anno 2020 zou je toch mogen verwachten dat je vanop de moderne perrons naadloos de trein op en af zou moeten kunnen geraken, ook met een rolstoel.” De keuze voor 63 cm is genomen om tegemoet te komen aan verschillende bestaande perronhoogtes van 76 en 55 cm.

“Maar die tussenoplossing wil dus zeggen dat assistentie nodig is voor élke reiziger met beperkt mobiliteit. Nergens kan een rolstoelgebruiker zelf, of met hulp zijn medereiziger, op of af de trein raken,” aldus Van den Bergh. Die assistentie is 3 uur op voorhand aan te vragen. “Maar dan mag je enkel in bepaalde stations op- en afstappen, mag je geen overstap maken, mag je niet meer na 21 uur reizen, mag je niet internationaal reizen,… Als dat wel het geval is, moet je 24 uur op voorhand de rolstoellift aanvragen.” 

Het parlement keurde in 2015, op initiatief van Jef Van den Bergh, unaniem een resolutie goed die de toegankelijkheid van de treinen hoog op de politieke agenda zette. Ook in het beheerscontract tussen de overheid en de NMBS staat duidelijk dat de NMBS zich moet verbinden om bij aankoop van nieuw rollend materieel te zorgen voor specifieke uitrustingen voor personen met beperkte mobiliteit.

Van den Bergh: “De officiële gesprekspartners van de NMBS hierover zijn de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) en het Raadgevend Comité voor de Treinreiziger. Het is onwaarschijnlijk dat de NMBS het herhaaldelijk protest van de NHRPH en het Raadgevend Comité gewoon naast zich neer legt.” De minister moet volgens hem ingrijpen. “De regering heeft bij de eerste bestelling gezegd dat er geen nieuwe treinen besteld zouden worden zonder eerst de kwaliteit van het geleverde materieel te evalueren. Dat lijkt ook mij nog steeds de beste optie, niet in het minst op vlak van toegankelijkheid”, besluit Van den Bergh. 

.@jefvandenbergh vraagt minister @francois_bellot om in te grijpen. Nieuwe treinen die niet voldoen op vlak van toegankelijkheid, dat kan anno 2020 niet. Onbegrijpelijk. Lees meer: https://t.co/jYlsN6FOm3 pic.twitter.com/BH7d9ltHoY

— CD&V (@cdenv) January 13, 2020
  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord