Nieuw sociaal secretariaat regelt personeelsadministratie voor federale overheidsdiensten
19-12-2013
Tegen 1 januari 2015 richt de federale overheid een nieuw dienstencentrum op waar alle federale overheidsdiensten terecht kunnen voor hun personeels- en loonadministratie. Door opdrachten van verschillende diensten te bundelen en gezamenlijk mensen en middelen in te zetten, zullen deze activiteiten efficiënter verlopen en wordt er verder bespaard op de werking van de federale overheid.
Het ‘P&O Shared Service Center’, zo zal het nieuwe sociaal secretariaat heten. Het zal verschillende services aanbieden aan de federale overheidsdiensten, die als klanten mee het beleid en de werking zullen bepalen. In eerste instantie gaat het om zeven diensten* die van bij het begin op het project intekenen. Later kunnen ook alle andere federale overheidsdiensten die dat wensen van het aanbod gebruik maken.
Dat aanbod zal bestaan uit een hele dienstencatalogus inzake personeelsadministratie: administratieve afhandeling van indiensttredingen, loopbaanpaden, verwerking van tewerkstellingsgegevens, persoons- en loongegevens, administratie bij uitdiensttredingen en pensioen, behandeling van verloven en afwezigheden, ...
De expertise en competenties in deze materie worden nu gebundeld in één orgaan, waar de diensten die klant zijn terecht kunnen voor een kwaliteitsvolle en sterk geïnformatiseerde ondersteuning.
De betrokken diensten krijgen software ter beschikking die in verschillende modules alle aspecten van een modern personeelsbeleid omvat. Zo kan van elk personeelslid een compleet dossier worden bijgehouden.
De basissoftware omvat een module BA (beheer van basisgegevens), een module TIME (beheer van prestaties) en een module PAY (beheer van de betalingen).
Daarnaast worden koppelingen gemaakt met bestaande applicaties voor het beheer van evaluaties (Crescendo), opleidingen (ITMA-OFO/IFA), kosten (SEPP) en statistische rapportering (PDATA/Monitoring).
De modules BA en TIME worden bovendien verbonden met de systemen voor tijdsregistratie en planning van de teams, de DIMONA-aangifte, de ziektecontrole van MEDEX, de systemen van SELOR, het beheer van de arbeidsongevallen via PUBLIATO, de preventie via EMPREVA en de pensioenen via CAPELO.
Staatssecretaris Hendrik Bogaert ziet in deze manier van werken de toekomst voor een efficiënte administratie: “Grote informaticaprojecten doorvoeren bij een overheid is nooit vanzelfsprekend. Maar informatisering is dé manier om betere dienstverlening aan te bieden en tegelijkertijd te besparen. Daarom loonde het de moeite om door te zetten met dit project. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar het resultaat mag er zijn. Het P&O Shared Service Center bundelt de sterktes van mijn belangrijkste bevoegdheden, met name een modern personeelsbeleid dat hand in hand gaat met een verstandige informatisering.”