Na Gewest nu ook telewerk mogelijk voor VGC-ambtenaren
22-06-2012
Op 1 juli gaat gedurende een periode van 6 maanden het pilootproject telewerk voor VGC-ambtenaren van start. Het project loopt binnen de Algemene Directie Onderwijs en Vorming en de diensten van de Leidend Ambtenaar. Dat blijkt uit het antwoord van Bruno De Lille, Collegelid bevoegd voor Ambtenarenzaken, op een vraag van Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V). In totaal zullen 50 ambtenaren deze nieuwe werkvorm kunnen uitproberen, dertig binnen de diensten van de Leidend Ambtenaar en twintig binnen de directie Onderwijs.
Voor personeelsleden die minimum 75% effectief werken, is maximum één vaste dag per week mogelijk. Indien het pilootproject geïnstitutionaliseerd wordt, kunnen voltijdse werknemers gebruik maken van maximum twee vaste dagen per week. Voor niet voltijdse arbeidskrachten zal het maximum afgetopt worden op één vaste dag per week. Het personeelslid dient effectief drie werkdagen per week op de werkvloer aanwezig te zijn.
Er worden eveneens tussentijdse evaluatiemomenten gepland. “Na evaluatie en een duurtijd van 6 maanden, kan telewerk voor alle medewerkers voor onbepaalde duur worden ingevoerd”, weet Debaets. “Ik ben verheugd dat het pilootproject van start gaat en nu, na de ambtenaren van de gewestelijke administratie, ook VGC-ambtenaren de mogelijkheid krijgen om te telewerken. Dankzij telewerk kunnen werknemers niet alleen het eigen werkproces organiseren, het laat hen ook toe om een beter evenwicht te vinden tussen arbeid en gezin. Het schept dus een gezinsvriendelijke arbeidscultuur” besluit Bianca Debaets