Motortaxi's zijn ideaal vervoermiddel in een stadsomgeving
20-03-2012
Brussels minister Brigitte Grouwels lanceert uniek tweejarig proefproject
Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Vervoer, heeft vanochtend de officiële aftrap gegeven van het langverwachte proefproject rond motortaxi'. Aan dit project zullen 13 motortaxi's deelnemen. De Brusselse motortaxi's zijn een primeur voor ons land. Om dit project in goede banen te leiden, werkte minister Brigitte Grouwels samen met haar administratie Mobiel Brussel en de 7 geselecteerde exploitanten de afgelopen maanden hard aan de voorbereiding en de omkadering van dit project. Doel is om de veiligheid van de passagiers maximaal te waarborgen. Minister Grouwels gelooft rotsvast in de mogelijkheden van de motortaxi's. "Ze zijn een ideaal vervoermiddel in een stedelijke omgeving, omdat ze minder hinder ondervinden van de files. De motortaxi's zullen ook een avontuurlijk publiek aanspreken, een publiek dat anders zelden of nooit gebruik maakt van een taxi.”
De 13 Brusselse motortaxi's zijn de eersten die in ons land passagiers vervoeren. Motortaxi's rijden momenteel al rond in een aantal Europese steden zoals Parijs, Madrid, Barcelona, Lyon of Genève.
Het Brusselse proefproject rond de motortaxi's is een gevolg van het ministeriële beleidsplan 'Taxi naar de Toekomst' en van het sectorakkoord dat minister Brigitte Grouwels in de zomer van 2010 sloot met de Brusselse taxisector. Doel van dit akkoord is om de Brusselse taxi nog meer te promoten als een betrouwbaar en duurzaam alternatief voor de privéwagen. "Taxi’s vormen een heel belangrijke schakel tussen het openbaar vervoer en de privéwagen", verklaart de minister. "Ze kunnen helpen om de verkeersdruk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verder te doen dalen."
Het proefproject dat vandaag van start gaat zal 2 jaar duren. "Gedurende die twee jaar zullen de deelnemers en verantwoordelijken van het proefproject op regelmatige basis samenkomen in een begeleidingscomité om het proefproject op te volgen", verklaart de minister. "Ik denk dat we er nu al mogen van uit gaan dat zich in de beginfase groeipijnen voordoen. Het gaat immers over een leerproces. Maar door regelmatig vergaderingen te organiseren, kunnen we de problemen vroegtijdig vaststellen en er een gepaste oplossing voor zoeken, in samenspraak met de exploitanten. De eerste vergadering zal al binnen 3 maanden plaatshebben, vervolgens wordt om de 6 maanden vergaderd."
Reglementering
De afgelopen maand werd hard gewerkt aan een de omkadering van het project. Bijzondere aandacht ging daarbij naar de veiligheid van de passagiers. Enkele krachtlijnen:
- Reservatie: De makkelijkste manier om taxidiensten per motor op te roepen, is via reservatie. De contactgegevens van de geselecteerde exploitanten bevinden zich onderaan dit persbericht.
- Chauffeurs: De chauffeurs voldoen, net zoals alle andere taxichauffeurs, aan de vereisten op het vlak van (beroeps)bekwaamheid. De minimumleeftijd om taxichauffeur per motorfiets te zijn is 23 jaar (in plaats van 21 jaar voor andere taxivoertuigen).
- Visuele identiteit: De uniforme identiteit van de Brusselse taxivoertuigen wordt doorgetrokken naar de motorfietsen. De motorfietsen zijn allemaal zwart en hebben op beide flanken de welgekende strook in dambordmotief in zwart en mangogeel. Ook het identificatienummer van het motorvoertuig is duidelijk zichtbaar. Daarnaast is er een specifiek logo voor de deelnemers aan dit proefproject.
- Veiligheidskledij: Sinds 1 september 2011 is de federale wegcode voor motorrijders veranderd. Deze maatregelen dienen om de veiligheid van motorrijders en hun passagiers maximaal te waarborgen. De motortaxibestuurders en hun passagiers dienen dus ook te voldoen aan deze federale voorschriften.
De bestuurders en de passagiers moeten een valhelm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek en enkelbeschermende laarzen of bottines dragen. Deze veiligheidskledij wordt door de exploitanten aan de passagiers bezorgd.
- Tarieven: De tarieven van de motortaxi’s zijn vrij te bepalen. Voor aanvang van de rit wordt dit tarief meegedeeld aan de taxigebruiker, zodat de gebruiker niet voor verrassingen komt te staan. De tarieven zijn dus vrij, enige voorwaarde is dat de gehanteerde tarieven niet lager zijn dan de tarieven van de ‘gewone’ taxi’s. Op die manier wordt deloyale concurrentie met de reguliere taxi’s vermeden.