We staan met zijn allen steeds meer stil. Ervoor zorgen dat de wegen in en rond het centrum van setden en gemeenten nog meer dichtslibben, vormt één van de grootste uitdagingen voor lokale besturen. Steden en gemeenten kunnen zorgen voor alternatieven. Vandaag lazen we in De Standaard hoe autodelen steeds meer zijn weg vindt naar het platteland. Mensen zoeken alternatieven voor de wagen en terecht. De ontwikkeling van een lokaal Mobipunt zorgt voor een plek waarmensen verschillende vervoersmodi kunen combineren naar eigen wens. Beter voor jou, beter voor anderen en beter voor het milieu. De mobilteit van de toekomst staat niet stil. Integendeel!
Ruim de helft van alle plattelandsbewoners ziet zichzelf binnen dit en vijf jaar aan autodelen doen, blijkt uit een bevraging van KVLV en Autodelen.net. Minder wagens op de weg en meer efficiënte alternatieven, dat is de mobiliteit van de toekomst. Het enige struikelblok is de vaststelling dat de bekende, grote aanbieders van autodelen - denk aan Cambio - buitenstedelijke gebieden niet bedienen.
Onze lokale besturen zijn een belangrijke schakel in de ontwikkeling van het mobilteitsplan van de toekomst. Zo kunnen zij instaan voor de ontwikkeling van Mobipunten. Dit zijn knooppunten voor verschillende vervoerswijzen op buurtniveau. Een Mobipunt bestaat uit verschillende parkeerplaatsen voor autodelen, een fietsparking en een nabije halte van openbaar vervoer. Het concept kan uitbereid worden functies die het comfort verhogen, of andere behoeften in de buurt kunnen vervullen: lockers voor pakjes, WIFI-verbinding, fietsdeelpunt, openbare werkplekken, enz. Het idee komt uit het buitenland, en wordt gepromoot door verschillende mobiliteitsorganisaties zoals Taxistop en Autodelen.net. Steden en gemeenten onderzoeken vandaag een uitrol van zulke mobipunten. In Deinze werd eerder dit jaar het eerste Mobipunt van Vlaanderen officieel geopend.
“Mobipunten maken mensen mobiel en brengen auto’s tot stilstand. Meer inzetten op deelauto’s en deelfietsen is de weg vooruit naar een meer duurzame toekomst. Het gebruik van elke deelauto vervangt tien individuele auto’s. Steden en gemeenten kunnen zo heel wat plaats winnen. Ons STOP-principe blijft in het toekomstig mobiliteitsbeleid de sleutel voor betere en duurzame mobiliteit. Eerst Stappers en Trappers, vervolgens Openbaar vervoer en pas in laatste instantie gemotoriseerd Persoonlijk vervoer.” – Jan Vermeulen, burgemeester van Deinze
Welke mogelijkheden biedt zo’n mobipunt?
Fietsdelen
- De fiets is een sociaal medium, zorgt voor een betere luchtkwaliteit én kan kosten uitsparen voor gezinnen. Het is niet zonder reden dat wij al langer gekozen hebben voor de fiets als koning in het verkeer.
- Meer steden en gemeenten kunnen fietsdeelsystemen stimuleren, gekoppeld aan een Mobipunt. Bij voorkeur zelfs elektrische fietsdeelsystemen, waarbij ook werkgevers woon-werkverkeer via deze weg kunnen aanmoedigen via het mobiliteitsbudget.
Zitscooter
- De stad of gemeente zou eveneens over een aantal zitscooters kunnen beschikken die door de mensen met een mobiliteitsprobleem kunnen gehuurd worden.
- Bij Mobipunten kan men dan de auto achterlaten en vandaar uit gebruik maken van een scooter om het centrum van de stad te bereiken via fietssnelwegen
Autodelen
- Naast private initiatieven, kunnen gemeenten ook hun eigen gemeentelijk wagenpark openstellen. Een typisch voertuig in de gemeentevloot rijdt jaarlijks minder dan 10.000km, en wordt het bovendien nooit gebruikt buiten kantooruren en in weekend.
Foto: www.mobipunt.be