• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

28 september 2019

Mobiliteitspakket pakt oneerlijke concurrentie binnen de transportsector aan

Lees voor

Het Europees parlement heeft de opstart van onderhandelingen over het mobiliteitspakket met de ministerraad goedgekeurd. Cindy Franssen: “Het mobiliteitspakket voert de strijd tegen sociale dumping op en verhoogt de veiligheid in het wegvervoer. Met strengere controles, de uitrol van het verbod op weekendrust in de cabine en gelijk loon voor gelijk werk in heel Europa, stellen deze voorstellen paal en perk aan de oneerlijke concurrentie in de transportsector. Er is lang genoeg getalmd, de lidstaten en het Parlement moeten nu werk maken van concrete oplossingen."

Strengere aanpak van sociale dumping in de transportsector gaat laatste rechte lijn in: gelijk loon voor gelijk werk, strengere controles en verbod op rust in de cabine in hele EU staan centraal @acvtranscomhttps://t.co/f1r33aoLL9

— Cindy Franssen (@FranssenCindy) September 25, 2019

Op een drietal cruciale punten lijkt een akkoord tussen de onderhandelaars binnen handbereik, stelt Franssen:

  1. "Het sluitstuk van het hele pakket zijn strengere controles. Nu omzeilen heel wat bedrijven de rij- en rusttijden, wat druk zet op de gezondheid van chauffeurs en oneerlijke concurrentie vormt. Daarom moeten alle nieuwe én bestaande trucks versneld van slimme, gps-gestuurde tachografen worden voorzien tegen 2024. Het is positief dat hierover brede eensgezindheid lijkt te bestaan."
  2. “Ook de voorgestelde maatregelen in de strijd tegen postbusondernemingen en voor de uitrol van gelijk loon voor gelijk werk in de sector gaan hun effect niet missen. Buitenlandse chauffeurs die transporten in België uitvoeren moeten voortaan gelijk loon voor gelijk werk als hun Belgische collega's krijgen. En buitenlandse ondernemingsadressen zonder papieren, personeel of parkeerplaatsen moeten er uit. Wegvervoer is per definitie grensoverschrijdend, zeker in een klein doorvoerland als België. Een gelijk speelveld is daarom essentieel."  
  3. “Tot slot blijft het verbod op de weekendrust in de cabine overeind en staat een uitbreiding in de steigers naar de hele Europese Unie. Dat is niet alleen cruciaal vanuit sociaal oogpunt, maar ook voor de veiligheid op de weg. Een cabine van 2 op 2 meter is verre van de ideale plaats om goed tot rust te komen, laat staan om weekend na weekend in door te brengen." 

Het onderhandelingswerk is echter nog niet afgerond, weet ook Cindy Franssen. “Het voorstel van de lidstaten om de huidige rij- en rusttijden te flexibiliseren door het mogelijk te maken drie weken achtereen aan het stuur te blijven met amper twee dagen rust, is een absolute no go. Veiligheid en gezondheid moeten primeren.Bedrijven mogen de Europese regels mogen ook niet meer ontwijken door meer bestelbusjes in te zetten, daarom moeten die voortaan aan dezelfde internationale transportregels onderworpen worden om de mazen in het net te dichten." 

Op het einde van de vorige legislatuur bereikten het Europees Parlement en de Ministerraad elk een standpunt, maar daarover moet nu nog onderling een finaal akkoord bereikt worden. De verwachting is dat dit nu snel kan gaan, gezien de standpunten op cruciale punten nauw aansluiten.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord