2mio euro voor 10 projecten in toerisme, horeca en citymarketing
18-03-2014
Vlaams minister-president Kris Peeters maakt 2mio euro vrij voor 10 projecten in toerisme, horeca en citymarketing. Deze projecten kaderen in het ‘Actieplan Ondernemingsvriendelijke Gemeente’ dat gemeenten wil sensibiliseren voor het belang van een gemeentelijk economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Met deze projecten wil minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor Economie, de lokale besturen bewust maken van de mogelijkheden die ze hebben om economische groei te stimuleren door in te zetten op toerisme, horeca en citymarketing.
De steden en gemeenten en projecten die zijn betrokken, zijn: Aalst, Aartselaar, Antwerpen, Antwerpen, Beerse, Beringen, Bierbeek, Bilzen, Boechout, Borsbeek, Brugge, Dendermonde, Edegem, Gent, Geraardsbergen, Heuvelland, Hove, Izegem, Kapellen, Kontich, Kortrijk, Kortrijk, Leuven, Leuven, Lint, Lommel, Lovendegem, Maasmechelen, Mechelen, Mechelen, Oostende, Oudenaarde, Oud-Turnhout, Peer, Ronse, Sint-Niklaas, Tienen, Tongeren, Turnhout, Veurne, Vosselaar, Zottegem.
Met deze projecten wil minister-president Peeters vernieuwende projecten en acties stimuleren die een meerwaarde betekenen voor heel wat gemeenten en ondernemingen. Gelet op de aard van de oproep werd dit afgestemd met de viceminister-president Geert Bourgeois, bevoegd voor onder andere Toerisme. Vorige oproepen focusten op onder meer op bedrijfshuisvesting, kernversterking, en innovatief winkelbeleid zoals bv. e-commerce. Minister-president Peeters wil de gemeenten aanzetten vernieuwende ideeën te ontwikkelen. Het is belangrijk dat dit alles gebeurt in nauw overleg en in samenwerking met de ondernemers zelf.
Toerisme en Horeca hebben een groot economisch en werkgelegenheidspotentieel, dat momenteel nog niet volledig benut wordt. Daarom wilde de oproep gemeenten aanzetten verder te kijken dan de typische toeristische ondernemingen. Het belang van profilering of citymarketing mag ook voor andere economische sectoren niet onderschat worden.
De oproep had dan ook niet tot doel de meest ondernemingsvriendelijke gemeente te detecteren en te nomineren, wel om de lokale besturen bewust te maken van de mogelijkheden die er zijn inzake toerisme, horeca en citymarketing.
Klik hier voor meer info over de Gesubsidieerde projecten