• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Minister-president Peeters voorziet 3,2mio euro voor 15 brugprojecten

16-09-2013

Vlaams minister-president Peeters voorziet 3,2mio euro ter ondersteuning van “brugprojecten” binnen de uitvoering van het STEM-actieplan. Minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor Economie, ondersteunt hiermee projecten die “de brug slaan” tussen het onderwijs en de bedrijfswereld in Vlaanderen. In totaal zullen deze 19 projecten 50.000 à 70.000 personen bereiken; dit zijn in de eerste plaats de scholieren en studenten, maar ook de leerkrachten, ouders en ondernemers.
Via deze brugprojecten worden samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld gesteund, die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van in de kleuterschool tot aan de universiteit – te stimuleren.
Na de lancering van de projectoproep eerder dit jaar, voorziet minister-president Peeters nu 3,2mio euro voor 15 projecten, die expliciet gericht zijn op het realiseren van de doelstellingen van het STEM-actieplan. Daarnaast voorziet minister-president Peeters ook bijna 1mio euro voor 4 projecten die de valorisatie van succesvolle projecten uit het verleden verderzetten.
In totaal zullen deze 19 projecten 50.000 à 70.000 personen bereiken; dit zijn in de eerste plaats de scholieren en studenten, maar ook de leerkrachten, ouders en ondernemers. Leerkrachten en ouders hebben een belangrijke rol in het proces van studiekeuze, wat dus ook de loopbaankeuze beïnvloedt. 

3,2 mio euro voor 15 brugprojecten binnen het STEM-actieplan

Via brugprojecten worden samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld gesteund die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van in de kleuterschool tot aan de universiteit – te stimuleren. Daarbij ligt de focus op sensibiliseringsprojecten en het aanleren van competenties om de ondernemingszin te stimuleren. De Vlaamse Regering werkte een geïntegreerd actieplan uit voor het stimuleren van loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek: het Strategisch Plan STEM 2012-2020.  Dit plan maakt ook deel uit van actie in het witboek Nieuw Industrieel Beleid. Deze brugprojecten economie-onderwijs 2013 geven in belangrijke mate invulling aan deze uitdagingen.
Het eerste thema waarbinnen in de oproep projecten konden worden ingediend, was daarom het Strategisch Plan STEM 2012-2020 en het Nieuw Industrieel Beleid (NIB) van de Vlaamse Regering. Dat dit het belangrijkste thema van de oproep was, blijkt uit de voorziene enveloppe van 3 miljoen euro voor dit thema. Het actieplan STEM – het letterwoord STEM wordt ook in andere landen en door internationale organisaties zoals de OESO gebruikt en staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics – heeft als doel het tekort aan ingenieurs, wetenschappers en technici op de arbeidsmarkt aan te pakken. Een geïntegreerd actieplan werd uitgewerkt voor het stimuleren van loopbanen in wetenschappen, wiskunde en techniek voor de periode 2012-2020. Voor het luik onderwijs is de doelstelling om de belangstelling voor wetenschap en techniek beduidend aan te zwengelen.
De doelstellingen van het STEM sluiten naadloos aan bij de doelstellingen van het Nieuw Industrieel Beleid, dat een overkoepelende visie is op de toekomst van de industrie in Vlaanderen. De bedoeling is om de industrie in Vlaanderen te transformeren naar een moderne industrie die groener, socialer, creatiever en innovatiever is. Het Nieuw Industrieel Beleid creëert de voorwaarden hiervoor en stimuleert de nodige veranderingsprocessen. Hierin passen ook een aantal acties naar competentieontwikkeling en arbeidsorganisatie, die hun oorsprong vinden in het onderwijs. Het aantrekkelijker maken van de keuze voor technische richtingen in het secundair onderwijs, het verbeteren van het imago van de industrie en het stimuleren van nieuwe vormen van leren zoals werkplekleren, zijn net als in het STEM-actieplan mogelijke acties om de doelstellingen te bereiken.

 15 brugprojecten


Projectnaam


Projectindiener


Mechatronica! Bouw je eigen avatar!


Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende


Technopreneurship voor iedereen


Universiteit Gent


Spin-Off - Hoogtechnologisch ondernemen op school


Katholieke Hogeschool Limburg


Fyxxi


Educentrum vzw


Fablab Junior


Vrije Universiteit Brussel


Care Full Technology


Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende


GAME Gaming als motivator voor de economie


Katholieke Hogeschool Limburg


GEZOCHT: Jong, Technisch Talent


Voka Limburg


Make it work


Erasmushogeschool Brussel


Zeg het met kleur


Arteveldehogeschool Gent


Het elektrisch net: een spannend web


Universiteit Gent, Power-link.


TRANSKNOWLEDGE


KULeuven / Thomas More


Geomobiel


Universiteit Gent, Vakgroep Geografie – WE12


Serious game techniek


Onderwijs en Ondernemen


Student Ghentrepreneur STEMT


Arteveldehogeschool Gent

 
(Klik hier voor meer uitleg over de 15 brugprojecten)
De projecten geven invulling aan de acht beleidsthema’s uit het STEM actieplan, waarbij globaal gezien het meeste aandacht uitgaat naar de thema’s rond het aanbieden van aantrekkelijk STEM onderwijs, het verbeteren van het proces van studie- en loopbaankeuze en het aanmoedigen van sectoren, bedrijven en kennisinstellingen, het stimuleren van meisjes en het verhogen van de maatschappelijke waardering voor technische beroepen.
De projecten bieden hierbij een mix van meer algemene aanpak tot meer sectorspecifieke gerichtheid. Vijf projecten richten zich (mede) naar het basisonderwijs , elf projecten hebben (mede) als doelgroep het secundair onderwijs en zes projecten willen (mede) het hoger onderwijs benaderen. vijf projecten betreffen alle STEM-richtingen, andere projecten leggen de focus op één of enkele STEM-richtingen of beroepen (nanowetenschappen, engineering, zorgtechnologie, gaming, technische beroepen in TSO en BSO, grafische sector, IT, geomatica). In de voorgestelde projecten wordt ook een goede mix van onderwijs- (universiteiten, hoge scholen, …) , economische – (voka, Unizo, ie-net, Agoria, …)  en andere actoren (RTC’s, Resoc, RVO-society,…) betrokken.

Bijna 1mio euro voor de verderzetting van 4 bestaande, succesvolle projecten

Het tweede thema van de oproep is de valorisatie en verankering van succesvolle projecten uit het verleden. Hierbij is het de bedoeling dat deze projecten verankerd worden bij een structurele partner in het kader van het Actieplan Ondernemend Onderwijs 2011-2014 of het Strategisch Plan STEM 2012-2020. Dit gebeurt via een eenmalige subsidie in deze oproep om de integratie mogelijk te maken.

Thema Valorisatie en verankering van succesvolle projecten


Projectnaam


Projectindiener


MyMachine


MyMachine vzw


Innovatiekampen


Vlajo


BRIDE²


Universiteit Antwerpen


Ondernemend Aalst


Hogeschool Gent

 
Alle de 19 projecten hebben een maximale looptijd van 24 maanden zodat er de komende jaren concrete invulling wordt geboden aan de hierboven vernoemde doelstellingen. Voor de afstemmingen en coördinatie van de acties zal het Agentschap Ondernemen de promotoren samenbrengen in een stuurplatform.
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord