Minister-president Peeters voorziet 3,2mio euro voor 15 brugprojecten
16-09-2013
Vlaams minister-president Peeters voorziet 3,2mio euro ter ondersteuning van “brugprojecten” binnen de uitvoering van het STEM-actieplan. Minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor Economie, ondersteunt hiermee projecten die “de brug slaan” tussen het onderwijs en de bedrijfswereld in Vlaanderen. In totaal zullen deze 19 projecten 50.000 à 70.000 personen bereiken; dit zijn in de eerste plaats de scholieren en studenten, maar ook de leerkrachten, ouders en ondernemers.
Via deze brugprojecten worden samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld gesteund, die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van in de kleuterschool tot aan de universiteit – te stimuleren.
Na de lancering van de projectoproep eerder dit jaar, voorziet minister-president Peeters nu 3,2mio euro voor 15 projecten, die expliciet gericht zijn op het realiseren van de doelstellingen van het STEM-actieplan. Daarnaast voorziet minister-president Peeters ook bijna 1mio euro voor 4 projecten die de valorisatie van succesvolle projecten uit het verleden verderzetten.
In totaal zullen deze 19 projecten 50.000 à 70.000 personen bereiken; dit zijn in de eerste plaats de scholieren en studenten, maar ook de leerkrachten, ouders en ondernemers. Leerkrachten en ouders hebben een belangrijke rol in het proces van studiekeuze, wat dus ook de loopbaankeuze beïnvloedt.
3,2 mio euro voor 15 brugprojecten binnen het STEM-actieplan
Via brugprojecten worden samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld gesteund die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd – van in de kleuterschool tot aan de universiteit – te stimuleren. Daarbij ligt de focus op sensibiliseringsprojecten en het aanleren van competenties om de ondernemingszin te stimuleren. De Vlaamse Regering werkte een geïntegreerd actieplan uit voor het stimuleren van loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek: het Strategisch Plan STEM 2012-2020. Dit plan maakt ook deel uit van actie in het witboek Nieuw Industrieel Beleid. Deze brugprojecten economie-onderwijs 2013 geven in belangrijke mate invulling aan deze uitdagingen.
Het eerste thema waarbinnen in de oproep projecten konden worden ingediend, was daarom het Strategisch Plan STEM 2012-2020 en het Nieuw Industrieel Beleid (NIB) van de Vlaamse Regering. Dat dit het belangrijkste thema van de oproep was, blijkt uit de voorziene enveloppe van 3 miljoen euro voor dit thema. Het actieplan STEM – het letterwoord STEM wordt ook in andere landen en door internationale organisaties zoals de OESO gebruikt en staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics – heeft als doel het tekort aan ingenieurs, wetenschappers en technici op de arbeidsmarkt aan te pakken. Een geïntegreerd actieplan werd uitgewerkt voor het stimuleren van loopbanen in wetenschappen, wiskunde en techniek voor de periode 2012-2020. Voor het luik onderwijs is de doelstelling om de belangstelling voor wetenschap en techniek beduidend aan te zwengelen.
De doelstellingen van het STEM sluiten naadloos aan bij de doelstellingen van het Nieuw Industrieel Beleid, dat een overkoepelende visie is op de toekomst van de industrie in Vlaanderen. De bedoeling is om de industrie in Vlaanderen te transformeren naar een moderne industrie die groener, socialer, creatiever en innovatiever is. Het Nieuw Industrieel Beleid creëert de voorwaarden hiervoor en stimuleert de nodige veranderingsprocessen. Hierin passen ook een aantal acties naar competentieontwikkeling en arbeidsorganisatie, die hun oorsprong vinden in het onderwijs. Het aantrekkelijker maken van de keuze voor technische richtingen in het secundair onderwijs, het verbeteren van het imago van de industrie en het stimuleren van nieuwe vormen van leren zoals werkplekleren, zijn net als in het STEM-actieplan mogelijke acties om de doelstellingen te bereiken.
15 brugprojecten
Projectnaam
Projectindiener
Mechatronica! Bouw je eigen avatar!
Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende
Technopreneurship voor iedereen
Universiteit Gent
Spin-Off - Hoogtechnologisch ondernemen op school
Katholieke Hogeschool Limburg
Fyxxi
Educentrum vzw
Fablab Junior
Vrije Universiteit Brussel
Care Full Technology
Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende
GAME Gaming als motivator voor de economie
Katholieke Hogeschool Limburg
GEZOCHT: Jong, Technisch Talent
Voka Limburg
Make it work
Erasmushogeschool Brussel
Zeg het met kleur
Arteveldehogeschool Gent
Het elektrisch net: een spannend web
Universiteit Gent, Power-link.
TRANSKNOWLEDGE
KULeuven / Thomas More
Geomobiel
Universiteit Gent, Vakgroep Geografie – WE12
Serious game techniek
Onderwijs en Ondernemen
Student Ghentrepreneur STEMT
Arteveldehogeschool Gent
(Klik hier voor meer uitleg over de 15 brugprojecten)
De projecten geven invulling aan de acht beleidsthema’s uit het STEM actieplan, waarbij globaal gezien het meeste aandacht uitgaat naar de thema’s rond het aanbieden van aantrekkelijk STEM onderwijs, het verbeteren van het proces van studie- en loopbaankeuze en het aanmoedigen van sectoren, bedrijven en kennisinstellingen, het stimuleren van meisjes en het verhogen van de maatschappelijke waardering voor technische beroepen.
De projecten bieden hierbij een mix van meer algemene aanpak tot meer sectorspecifieke gerichtheid. Vijf projecten richten zich (mede) naar het basisonderwijs , elf projecten hebben (mede) als doelgroep het secundair onderwijs en zes projecten willen (mede) het hoger onderwijs benaderen. vijf projecten betreffen alle STEM-richtingen, andere projecten leggen de focus op één of enkele STEM-richtingen of beroepen (nanowetenschappen, engineering, zorgtechnologie, gaming, technische beroepen in TSO en BSO, grafische sector, IT, geomatica). In de voorgestelde projecten wordt ook een goede mix van onderwijs- (universiteiten, hoge scholen, …) , economische – (voka, Unizo, ie-net, Agoria, …) en andere actoren (RTC’s, Resoc, RVO-society,…) betrokken.
Bijna 1mio euro voor de verderzetting van 4 bestaande, succesvolle projecten
Het tweede thema van de oproep is de valorisatie en verankering van succesvolle projecten uit het verleden. Hierbij is het de bedoeling dat deze projecten verankerd worden bij een structurele partner in het kader van het Actieplan Ondernemend Onderwijs 2011-2014 of het Strategisch Plan STEM 2012-2020. Dit gebeurt via een eenmalige subsidie in deze oproep om de integratie mogelijk te maken.
Thema Valorisatie en verankering van succesvolle projecten
Projectnaam
Projectindiener
MyMachine
MyMachine vzw
Innovatiekampen
Vlajo
BRIDE²
Universiteit Antwerpen
Ondernemend Aalst
Hogeschool Gent
Alle de 19 projecten hebben een maximale looptijd van 24 maanden zodat er de komende jaren concrete invulling wordt geboden aan de hierboven vernoemde doelstellingen. Voor de afstemmingen en coördinatie van de acties zal het Agentschap Ondernemen de promotoren samenbrengen in een stuurplatform.