Minister Crevits opent twee nieuwe tunnels op Expresweg Brugge
11-04-2012
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft vanochtend de eerste auto’s door de twee nieuwe tunnels op het kruispunt van de Expresweg (N31) met de Koning Albert I-laan en de Legeweg in Brugge laten rijden. Dit is alweer een belangrijke stap in de aanpassing van de Expresweg met het oog op een vlotter en verkeersveiliger verkeer. Verwacht wordt dat de kruispunten tegen het einde van het jaar volledig heringericht zullen zijn. De werkzaamheden aan beide kruispunten kosten 32,8 miljoen euro. Minister Crevits kondigde in Brugge aan dat de volgende werken aan de kruispunten met de Chartreuseweg en de Bevrijdingslaan in volle voorbereiding zijn. De kostprijs van die beide ingrepen wordt op 12 miljoen euro geraamd.
De Expresweg N31 vormt een belangrijke verbinding tussen Brugge en de haven van Zeebrugge. Ze verbindt Zeebrugge met de autosnelwegen E40 en E403. De Expresweg is 18 km lang en is in het ruimtelijk structuurplan ingekleurd als een primaire weg van het type 1. Dat betekent dat op termijn alle kruispunten ongelijkgronds worden aangelegd om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren. De voorbije jaren gebeurden de nodige aanpassingen ter hoogte van de kruispunten met de Astridlaan, de Wittemolenstraat en de Tillegemstraat. Sinds het najaar 2010 zijn de Koning Albert I-laan en de Legeweg aan de beurt.
Samen met burgemeester Patrick Moenaert van Brugge en Koen Surdiacourt, afdelingshoofd van het Agentschap Wegen en Verkeer West-Vlaanderen heeft Vlaams minister Hilde Crevits vanochtend de tunnels op het kruispunt Expresweg met de Koning Albert I-laan en de Legeweg in gebruik genomen. De eerste auto’s kregen de toestemming om door de tunnels te rijden. Nu dit deel van de werken achter de rug is, kunnen bovengronds de rotondes worden aangelegd en kan de bouw van de vorkvormige fietsersbrug verder worden afgewerkt, een belangrijke verbinding onder meer richting hogeschool KHBO. Ook aan de Legeweg komen er nieuwe volwaardige dubbelrichtingsfietspaden.
In het kader van de minder hinder aanpak werd er gekozen om beide kruispunten gelijktijdig aan te pakken. Op die manier zal Brugge 2 jaar minder lang verkeershinder ondervinden. De verwachting is dat de werken aan de Legeweg in het najaar klaar zullen zijn, de werken aan de Koning Albert I-laan tegen het einde van het jaar. Beide werken zijn goed voor een investering van 32,8 miljoen euro.
Nieuwe stappen Chartreuseweg en Bevrijdingslaan
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kondigde in Brugge de volgende stappen voor de aanpassing van de Expresweg aan. Minister Crevits : “Na deze werkzaamheden volgen de kruispunten met de Chartreuseweg en de Bevrijdingslaan. Voor de Chartreuseweg is de aanbesteding van de werken deze zomer gepland om begin volgend jaar met de werken te kunnen starten. Voor de Bevrijdingslaan rekent het Agentschap Wegen en Verkeer er op de werken midden 2013 aan te besteden om in 2014 op het terrein te kunnen beginnen. De kostprijs van die twee volgende werken wordt op 12 miljoen euro geraamd. De werkzaamheden die nu aan de gang zijn kosten 32,8 miljoen euro. Als je de huidige investering samen telt met die uit het verleden en de geplande werken, kom je voor de Expresweg in Brugge op een totale som van 58 miljoen euro. Dit resulteert in een betere ontsluiting en doorstroming van het verkeer voor de haven van Zeebrugge en een grotere verkeersveiligheid van alle weggebruikers.”
Verkeersveiligheid is voor minister Crevits een absolute prioriteit. Een goede veilige infrastructuur is belangrijk, maar de infrastructuur moet ook optimaal worden gebruikt. Om die reden wordt het dynamische verkeersmanagement in Vlaanderen stelselmatig uitgebreid. Er worden ook in Brugge dynamische informatieborden geplaatst met actuele en nuttige verkeersinformatie voor de weggebruiker.
Minister Crevits: “Brugge krijgt binnenkort 5 dynamische informatieborden: één langs de N31, twee op de E40 (één richting Gent ter hoogte van Loppem en één richting Oostende ter hoogte van Oostkamp), één bord langs de E403 richting Zeebrugge in Ruddervoorde en de laatste langs de E34 richting Antwerpen ter hoogte van Maldegem. De bedoeling is dat deze borden tegen de grote vakantie gebruiksklaar zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer staat in voor de technische infrastructuur en de plaatsing ervan. De installatie en de plaatsing kost 1 miljoen euro.”