Minister Crevits maakt ruim 8 miljoen vrij voor fietspaden in Lochristi en Wachtebeke
04-12-2012
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt ruim 8 miljoen euro vrij voor nieuwe fietspaden en nieuwe wegverlichting langs de gewestweg N449 in Lochristi en Wachtebeke. De aanleg van de nieuwe fietspaden is belangrijk in het kader van de verkeersveiligheid en voor de betere ontsluiting voor fietsende werknemers van bedrijven in de havenzone en bezoekers van het domein Puyenbroeck.
De nieuwe fietspaden zijn gepland langs de N449 tussen de N70 ter hoogte van Lozen Boer en de R4, dat is de Ring om Gent. De bestaande fietspaden zijn geschilderde smalle fietsstroken. Er is geopteerd voor de aanleg van nieuwe deels enkelrichtings- en deels dubbelrichtingsfietspaden. De fietspaden zullen hoofdzakelijk vrijliggend zijn. Dat betekent een drastische verbetering in vergelijking met de huidige situatie.
De N449 wordt druk gebruikt door werknemers die naar de havenzone van Gent fietsen, maar ook door de duizenden bezoekers van het domein Puyenbroeck. Het is een belangrijke verbinding voor het woon-werk- en het recreatieve fietsverkeer. De enkelrichtingsfietspaden zullen 1,75m breed zijn; de dubbelrichtingsfietspaden 2,5 m. Ze worden in comfortabele cementbetonbetonverharding aangelegd en zullen afgescheiden zijn van de rijweg, onder meer door een groenzone of een gracht. Verhoogde middengeleiders op de rijweg maken ook het oversteken veiliger voor fietsers.
Vlaams minister Crevits maakt voor de fietspaden en de nodige wegverlichting ruim 8 miljoen euro vrij. Vlaanderen neemt de totale kostprijs van de fietspaden op zich.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken : “Veilige en comfortabele fietspaden moedigen de weggebruiker aan om sneller naar de fiets te grijpen. De haven van Gent biedt werk aan om en bij de 70.000 mensen en het domein Puyenbroeck lokt dan weer duizenden recreanten. De investering in de aanleg van de nieuwe fietspaden in Lochristi en Wachtebeke is groot, maar er is een duidelijk fietspotentieel. Jaarlijks wil Vlaanderen gemiddeld 100 miljoen euro in nieuwe fietsinfrastructuur investeren om zo het fietsen veiliger en aantrekkelijker te maken.”