• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

20 februari 2019

Meldpunt adviseert bij fraude, oplichting of misleiding

Thema: Consumentenbescherming

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

In 2018 ontving het centraal Meldpunt voor misleiding, bedrog, fraude en oplichting 34.261 meldingen, dit zijn er 94 per dag. Dat Meldpunt is een online platform waar misleiding, fraude, bedrog en oplichting gemeld worden. Aan de hand van concrete vragen krijgen ze meteen een antwoord met advies en/of gerichte doorverwijzing naar de juiste instantie die hen kan verder helpen. Als het om een nieuw fenomeen gaat, wordt de melding doorgestuurd naar de bevoegde instantie.

Kris Peeters: “Consumenten en ondernemingen melden meer en meer fraude, oplichting of misleiding. Alle meldingen worden doorgegeven aan de juiste instantie. Bovendien krijgt de melder, indien mogelijk, snel een eerste advies over verdere stappen die hij kan ondernemen. De Economische inspectie voert op basis van deze meldingen ook onderzoek uit en neemt de nodige maatregelen.

Uit de cijfers blijkt dat het terecht is dat de FOD Inspectie zijn werkterrein steeds meer uitbreidt naar het internet. Dat is bijvoorbeeld het geval in onze strijd tegen namaak en tegen doorverkoop van tickets aan woekerprijzen. Op basis van de meldingen worden er ook sensibiliseringscamapgnes opgezet zoals de campagne rond factuurfraude en de campagne ‘te mooi om waar te zijn’  Dankzij het meldpunt werden het afgelopen jaar verschillende resultaten geboekt in de strijd tegen malafide praktijken.

Duizenden dossiers werden op die manier opgesteld rond verschillende malafide praktijken. Voor alle duidelijkheid, het meldpunt geeft geen individuele opvolging aan de meldingen, daarvoor voorziet het meldpunt juist adviezen of doorverwijzingen.

Inhoudelijk gaan de meldingen over een brede waaier aan onderwerpen. Heel wat meldingen hebben te maken met praktijken die zich op het internet afspelen. De meest voorkomende klachten in 2018 zijn:

  • Vervelende telefoontjes (7.634 meldingen, 22,28%): het gaat bijvoorbeeld om reclameoproepen met de bedoeling om producten te verkopen of oproepen met de bedoeling om persoonlijke gegevens, bank- of computergegevens te ontfutselen
  • Fraude bij online kopen en verkopen (5.573 meldingen, 16,27%)
  • Ongewenste e-mails, spam, phishing (1.476 meldingen, 4,31%)
  • Spookfacturen (1.252 meldingen, 3,65%): aanmaning tot betaling voor onbestaande goederen of diensten
  • 'Windows scam’ (986 meldingen, 2,88%): een oplichting waarbij de oplichter zich voordoet als een medewerker van Microsoft en software installeert om (bank)gegevens te ontfutselen

Wat kan men melden?
Het Meldpunt dient om meldingen of andere informatie te ontvangen van particulieren of ondernemingen over:

  • illegale handelspraktijken en bedrog: bv. misleidende reclame of prijsaanduiding, problemen met een krediet, ongewenste oproepen of e-mails, leveringsproblemen, foute voedseletikettering , garantieproblemen, niet-naleving rookverbod
  • fraude: bv. phishing, spoofing (zich online voordoen als iemand anders), valse waardebonnen per e-mail, sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige- oplichting: bv. valse facturen, valse loterij, valse boetes per mail.

Partners
Het Meldpunt werkt nauw samen met verschillende overheidsdiensten die relevant zijn voor consumenten. Alle meldingen worden naar één of meerdere van die partners doorgestuurd. Het gaat voornamelijk om de Economische Inspectie, de Federale gerechtelijke politie, de Consumentenombudsdienst en de FOD Financiën.

  • Consumentenbescherming
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord