• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Meer en meer gemeenten kiezen voor derdebetalersregeling Blue-bike

28-02-2014

Morgen stappen Eeklo, Lier en Waregem in de derdebetalersregeling voor Blue-bike. Volgende maand komt ook Ninove daar bij. Dat brengt het totaal aantal deelnemende steden en gemeenten op 8. Dankzij de steun van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kunnen fietsers via deze regeling goedkoper gebruik maken van de bekende blauwe fietsen. De derdebetalersregeling is een belangrijke stimulans, want Blue-bike klanten gebruiken vaker de trein en stappen minder in de auto en verplaatsen zich duurzamer. Dat blijkt uit een bevraging van Blue-bike in samenwerking met De Lijn en de Vlaamse overheid, uitgevoerd door Ipsos.
Heel veel verplaatsingen van de Vlamingen zijn relatief kort : meer dan de helft van verplaatsingen blijft binnen een fietsbare afstand van 5 km.
Blue-bike werd in 2011 in het leven geroepen als extra faciliteit voor de treinreizigers. De blauwe stadsfietsen die aan de stations te ontlenen zijn, zijn handig om de afstand van station tot de eindbestemming en terug te overbruggen. Nu blijkt dat dankzij deze faciliteit vaker de trein wordt genomen en minder de auto. 
In de startfase van Blue-bike subsidieerde Vlaams minister Hilde Crevits het project met 250.000 euro. Inmiddels groeit de werking snel met in 2013 maar liefst drie keer zoveel ritten dan in 2011 en 2012 samen (32.822 ritten in 2013).
Derdebetalersregeling
Minister Crevits kent sinds vorig jaar een nieuwe subsidie toe van 100.000 euro om de derdebetalersregeling verder uit te breiden en te promoten. De Vlaamse overheid legt 1 euro per afgelegde rit op tafel wanneer de stad of gemeente ook zelf minstens 1 euro betaalt. De gebruiker betaalt op die manier maar 1 euro per rit of fietst zelfs gratis.
Morgen, op 1 maart, stappen Eeklo, Lier en Waregem in de derdebetalersregeling. Volgende maand is het de beurt aan Ninove. Eerder deden Brugge, Deinze, Dendermonde en Mortsel hetzelfde. Daarnaast zitten er nog verschillende vragen van gemeenten in de pijplijn. De fietser betaalt maximaal 1 euro of fietst gratis. Verwacht wordt dat dankzij de derdebetalersregelingen het gebruik van Blue-bike nog sterk zal toenemen
Klantenbevraging
Onlangs zijn de klanten van Bleu-Bike bevraagd. De hoofdmotieven om in te stappen zijn de vrijheid en de flexibiliteit van de fiets van het Blue-bike systeem. Als tweede motief wordt de tijdswinst genoemd zonder files en parkeerproblemen.
33% van de privé gebruikers en 43% van de zakelijke gebruikers nemen vaker de trein dan voorheen. 28% van de privé gebruikers en 40% van de zakelijke gebruikers laten hun auto vaker staan dan voorheen.
De gebruikers zijn duidelijk tevreden: 79% is tevreden tot zeer tevreden en 96% geeft aan de Blue-bike in de nabije toekomst te blijven gebruiken. De aanbevelingsgraad is dan ook hoog: een gemiddelde score van 8,3 van privé gebruikers en 8,7 van zakelijke gebruikers.
Blue-bike leent zich voor zowel dienstverplaatsingen, flexibel woon-werkverkeer als vrije tijd. Als Blue-bike verder groeit zoals de Nederlandse voorganger OV- fiets zal dit ook in België een valabel alternatief voor het fileleed en een belangrijke verduurzaming van de verplaatsingen betekenen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “De interesse voor de derdebetalersregeling en de resultaten van de klantenbevraging tonen het potentieel van Blue-bike aan. Blue-bike stimuleert de weggebruiker om zich duurzamer te verplaatsen. Ook andere initiatieven zoals het gebruik van een Mobiliteitsbudget of de steun via het Pendelfonds aan bedrijven spelen daar op in. Die zorgen eveneens voor een verschuiving naar duurzame vervoermiddelen. Bij het Mobiliteitsbudget kan het autogebruik voor woon-werkverplaatsingen tot 37 procent dalen en het fietsgebruik verdubbelen. Voor Pendelfondsprojecten daalt het autogebruik met bijna een vijfde, stijgt het fietsgebruik met ongeveer de helft en is er bijna een verdubbeling van het treingebruik.”

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord