Luchtvaartplan moet jobs opleveren
06-12-2012
Met de aankondiging van een noodplan voor Brussels Airlines meent CD&V-kamerlid Roel Deseyn dat het moment gekomen is om de leefbaarheid van Brussels Airport te garanderen. Het zou nogal beschamend zijn, moest Brussel als Europese politieke hoofdstad niet kunnen beschikken over een aantrekkelijke en economisch leefbare luchthaven.
De aankondiging van een hulpplan voor Brussels Airlines betekent dat de economische leefbaarheid van de luchthaven van Zaventem niet wordt weggewuifd. Maar niet enkel Brussels Airlines staat onder druk. Touroperatoren en vrachtvervoerders zien al jaren hun rendabiliteit wegsmelten en werden gedwongen uit te wijken richting Luik of een andere buitenlandse luchthaven.
Kleinere vliegtuigmaatschappijen worden aangezet om te vertrekken tussen 6u en 7u ’s morgens, net voor de spits van 7u. Het Brussels Gewest meent dat een dag pas begint om 7u en schrijft ijverig boetes uit. Maatschappijen worden gesandwicht tussen de verschillende overheden. De scherpe geluidsnormen en dito boetes van het Brussels Gewest wegen op de economische leefbaarheid van de luchthaven van Zaventem.
De luchthavensector is een van de meest competitieve sectoren. Nieuwe uitzonderingsclausules inbouwen, houdt het risico in dat morgen een hele rij sectoren staan aan te schuiven.
Roel Deseyn: “Het dossier rond de nationale luchthaven van Zaventem is dé kans om het competitiviteitsvraagstuk ter harte te nemen en regionale en particuliere belangen te overstijgen. Ierse turbulentie en communautaire mist bemoeilijken al té lang de economische ontwikkeling van Zaventem. Brussel en Brabant hebben nood aan jobs.”