Leslokaal van de toekomst
12-11-2013
Er bestaat een duidelijke consensus over hoe onderwijs van morgen vorm moet krijgen, antwoordde minister Smet van Onderwijs op een vraag van Vlaams parlementslid Jos De Meyer over het “leslokaal van de toekomst”, een van de doelstellingen uit de beleidsnota voor de lopende legislatuur. In de “school van de toekomst” staan de competenties van de lerende centraal. ICT-integratie en nieuwe werkvormen spelen daarbij een ondersteunende rol.
Vorig jaar probeerde men drie pilootprojecten “School van de toekomst” te laten starten: een project rond modulair meubilair voor het basisonderwijs, een project rond de elektronische leeromgeving voor een economisch leercentrum in het secundair onderwijs, en een mobiele filmset voor het volwassenenonderwijs. Ondanks een vrij hoge opkomst voor de informatievergaderingen tekende niemand in op een aanbesteding voor één van de drie projecten. Een project uitwerken waarin gebouw, meubilair en ICT op elkaar afgestemd zijn, bleek voor de meeste bedrijven een brug te ver. Het project rond de mobiele filmset werd stopgezet, maar voor de andere projecten worden nieuwe trajecten onderzocht.
Volgens de minister van Onderwijs zijn er hoe dan ook al stappen gezet naar het “leslokaal van de toekomst”: het agentschap voor infrastructuur van het onderwijs (AgIOn) gaat ervan uit dat nieuwe scholen aangepast zijn aan nieuwe media. De tendens om nieuwe media te gebruiken in het onderwijs kan je niet terugschroeven, maar De Meyer sluit zich volledig aan bij de visie van de Vlaamse Scholierenkoepel: het belangrijkste blijft de interactie in de klas tussen leerkrachten en leerlingen.