• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Lekker dichtbij: een constante uitdaging

28-09-2013

Vandaag, zaterdag 28 september, staat de UNIZO Dag van de Klant in het teken van “Lekker dichtbij”, wat een constante uitdaging is aangezien het jaarbudget dat een Vlaamse klant uitgeeft aan winkelen nagenoeg hetzelfde blijft.
Minister-president Peeters, tevens bevoegd voor Economie, wil de handelaars hierbij ondersteunen om klaar te zijn voor het e-winkelen van morgen en start daarom het project ‘commerciële inspiratie’ waarbij minstens 600 handelaars persoonlijk worden begeleid. Tegelijk maakt hij samen met de lokale besturen verder werk van een geïntegreerd detailhandelsbeleid.

1) Ondersteuning e-commerce detailhandelaars

De eerste tendens is een grote uitdaging voor de handelaar: hoe kan een handelaar in het online-winkelgebeuren nog “dicht” bij zijn klant staan ?
De online markt stijgt wereldwijd, en zal ook in Europa blijven stijgen. De shift naar de online markt ging in Vlaanderen oorspronkelijk trager (een groei van 20% per jaar) dan in de rest van Europa, maar dit wordt intussen ruimschoots goedgemaakt. Tegenwoordig merken we een jaarlijkse groei van 25% in online-bestedingen.
Daarnaast is de Vlaamse consument vooral op het vlak van inwinnen van informatie voorafgaand aan een aankoop, met rasse schreden zijn achterstand aan het inhalen. Het winkellandschap zal door de groeiende e-commerce ongetwijfeld veranderen. Het onderscheidend aanbod zal steeds belangrijker worden, en daarin kunnen zelfstandigen extra troeven uitspelen. Een perfecte integratie tussen offline en online winkelen wordt hét winnend businessmodel om de consument te overtuigen.

E-commerce: evolutie van de cijfers

Het aantal personen dat in de voorbije 12 maanden een online aankoop deed bedraagt 57 % in 2013. Dat aandeel is sterk gestegen in het afgelopen jaar. In 2011 nog 45 %, in 2012 was dit 46 %. Dit toenemend online koopgedrag geldt voor zowel mannen als vrouwen, en in alle leeftijdscategorieën. (Bron: e-commerce studie Comeos)
Belangrijkste sectoren waarin men online aankopen doet :
Kleding & schoenen
Tickets (hotel, concert, vervoer)
Boeken
Computers (hard- & software)
In 2013 wordt “kleding & schoenen” de branche waar de meeste mensen wel eens online voor aankochten, terwijl dit voorheen nog de branche “tickets” was.
Totale omvang
57 % van de bevolking heeft online wel eens een aankoop gedaan, maar het betreft meestal een zeer beperkt deel van het budget dat online wordt besteed.
Toekomst
Wellicht zal het aandeel landgenoten dat zijn weg vindt naar internetaankopen nog toenemen, alsook het aandeel van de online bestedingen per persoon. Een verdere groeiverwachting is zeer waarschijnlijk.
Online research
Het werkelijk belang van e-commerce vandaag zit echter niet in de online transacties, maar in de enorme toename van online research. De consument gebruikt het internet als belangrijke bron van informatie vooraleer hij aankopen doet (online of in fysiek winkelpunt). In 2010 zocht 25% van de consument online naar info. In 2012 was dit reeds 51 % van de consumenten; meer dan een verdubbeling (+104 %).
Belangrijk is dat de retailers het internet momenteel niet enkel zien als een webshop, maar vooral als kanaal om te informeren en inspireren.
(Bron: presentatie Wijs, op basis van studie TNS, IAB en Google consumer barometer)
Verder onderzoek
Om een beter zicht te krijgen op de totale omvang en toekomstverwachting verricht Agentschap Ondernemen op initiatief van minister-president Peeters nog verder onderzoek.
 

E-commerce: project Commerciële Inspiratie

Vlaams minister-president Peeters wil de handelaars ondersteunen en begeleiden in hun keuze voor e-commerce met het project Commerciële Inspiratie. Via dit project kunnen minstens 600 handelaars binnen een periode van 4 jaar individuele trajectbegeleiding verkrijgen. Daarbij zal bijzondere aandacht gaan naar de aanwezigheid van de detailhandelszaak online, de digitale mogelijkheden instore en outstore, de inzet van sociale media, multichannel, e-commerce, m-commerce, mobiele mogelijkheden,… . Het uitgangspunt daarbij is dat een perfect geïntegreerd aanbod van on- en offline dat de klant en zijn koopbeleving centraal stelt, de zelfstandige detailhandel in onze kernen een blijvend succes garandeert. Dit project werd na een Europese aanbesteding vorige week toegewezen aan een consortium van UNIZO met WES vzw (WES – Klare Kijk door Onderzoek en Advies).
UNIZO-WES werken een individueel begeleidingstraject uit in 4 stappen. In eerste instantie zal een kennismakingsgesprek tussen handelaar en begeleider plaatsvinden in functie van het opstellen van een SWOT-analyse. Daarna volgen een brainstormsessie en een opvolging van deze brainstormsessie. Dit moet resulteren in een inspiratierapport op maat van de handelaar.
UNIZO-WES zullen dit uitrollen in vele steden in Vlaanderen, en starten de werving van deze actie in oktober 2013. Er komt een projectwebsite met algemene informatie over het project, alsook inspirerende trends, artikels en getuigenissen. Op die manier kunnen ook handelaars die niet instappen in het traject, aangezet worden tot vernieuwing.
 “E-commerce groeit jaar na jaar in Vlaanderen, en heeft natuurlijk een zeer groot strategisch belang voor Vlaanderen. De shift naar online-winkelen zal zich ongetwijfeld verder doorzetten. Daarom wil ik onze handelaars blijven ondersteunen. Dit project Commerciële Inspiratie zal, bovenop het reeds bestaand overheidsinstrumentarium, onze ondernemers helpen om van e-commerce een blijvend succes te maken”, aldus minister-president Peeters.
 

2)  Kernversterkend winkelbeleid

De tweede tendens uit zich in de toegenomen handelsoppervlakte in de periferie. Minister-president Kris Peeters wil deze ontwikkeling een halt toeroepen en heeft samen met de voltallige Vlaamse Regering van het kernversterkend winkelbeleid een speerpunt gemaakt. Dit jaar werden de nieuwe lokale besturen opgeroepen om doortastend op te treden en blijvend werk te maken van een strategisch commercieel beleid.
Bedoeling met dit kernversterkend winkelbeleid is het winkelgebeuren in het centrum van steden en gemeenten te versterken en het evenwicht periferie versus kern te bewaken. Een goed functionerend detailhandels-, diensten- en horeca-apparaat in de kern van de stad/gemeente zorgt niet enkel voor tewerkstelling en het aantrekken van bezoekers, het verhoogt ook de leefbaarheid.
Daarom lanceerde minister-president Peeters recent een oproep voor kernversterkende projecten aan de gemeenten en ondernemingsorganisaties, in het kader van het Actieplan Ondernemingsvriendelijke gemeente. Hiervoor werd 2miljoen euro vrijgemaakt. Meer dan 70 gemeenten hebben hier intussen op ingetekend.
Intussen leggen minister-president Peeters en collega-minister Muyters ook de laatste hand aan het decreet geïntegreerde handelsbeleid, waarbij de IKEA-wet in de ruimtelijke ordening wordt geïntegreerd. Het zal daarmee voor de overheden gemakkelijker worden om enerzijds bepaalde zones aan te duiden als winkelgebieden waarop men wil inzetten en anderzijds andere zones als winkelarme gebieden waar geen verdere ontwikkeling gewenst is.
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord