• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Laat trein-apps bloeien en treingebruik groeien

22-04-2015

Vorige week trok de NMBS de virtuele stekker uit RailTime. Reizigers zijn voortaan afhankelijk van de ene app van de NMBS, die voor velen minder gebruiksvriendelijk is, omdat de NMBS andere IT-bedrijven of gewoon geïnteresseerde techneuten verbiedt de precieze informatie van de dienstregelingen te gebruiken. ‘De Lijn, de  MIVB en de TEC stellen hun data wél beschikbaar. De NMBS is dus enige openbaar vervoermaatschappij in België die het niet doet. Op een stakingsdag als vandaag met een beperkte dienstverlening zou dit ontzettend handig zijn.’, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.
De NMBS weigert nog steeds haar dienstregeling ter beschikking te stellen aan derden. Dit blijkt uit een antwoord van de minister van Mobiliteit op een parlementaire vraag van Jef Van den Bergh. Het spoorbedrijf houdt de gegevens over dienstregeling en vertragingen angstvallig voor zich. ‘Deze regering kiest in haar regeerakkoord nochtans resoluut voor het ‘open data concept’: de beschikbaarstelling van de informatie van de overheid aan bedrijven, wetenschappers en burgers. Zo willen we tegemoetkomen aan de toenemende vraag van bedrijven en ICT-ontwikkelaars om zelf handige toepassingen te kunnen uitbouwen op basis van de informatie van de overheid.’, aldus Van den Bergh.
Wil je van Amsterdam naar Eindhoven of Keulen? Kaarten en routeplanners op internet geven onmiddellijk de reistijd weer per auto, trein, fiets, … Zo promoot je multimodaliteit, dat wil zeggen: gebruik maken van verschillende vormen van vervoer in de praktijk. De trein is binnen dat concept erg belangrijk. Buitenlandse vervoersmaatschappijen geven bovendien hun dienstregelingen al lang vrij aan web- en appontwikkelaars. Ook de dienstregeling van De Lijn is geïntegreerd in zoekmachines, smartphone-apps, en dergelijke. Wie van Antwerpen naar Oostende wil, krijgt in populaire zoekmachines als aanbeveling om 5u53min de bus te nemen: de treinverbindingen zijn immers niet opgenomen.
De overheid moet loslaten wat de samenleving of privésector zelf (beter!) kan doen. Dienstregelingen en vertragingen integreren in routeplanners, zoekmachines, autonavigatiesystemen of apps voor smartphones is geen kerncompetentie van de NMBS. Hoe meer trein-apps, hoe meer websites, zoekmachines en digitale tools de trein integreren, hoe meer potentiele en goed geïnformeerde reizigers er zijn. Dat zal ook meer mensen ‘aansporen’ om de trein te nemen en de auto in de garage te laten. Meer innovatie, minder files: zo simpel kan het zijn.
‘De dienstregelingen van de openbare dienstverlening van de NMBS waarvoor wij allen betalen behoren bij uitstek tot het publiek domein.’, argumenteert Van den Bergh. In 2009 voerde de NMBS zelfs een heuse juridische strijd tegen iRail, een applicatie van een student die gebruikers toeliet om vanaf een mobiele telefoon de dienstregeling van de NMBS te raadplegen. Ze zou dit moeten aanmoedigen in plaats van bestrijden!
Volgens minister Galant zouden de regionale vervoersmaatschappijen hun gegevens niet open stellen en heeft het weinig zin dat de NMBS als enige haar gegevens vrijgeeft. Nochtans: De Lijn is een goede leerling en deelt haar dienstregeling met populaire zoekmachines. De MIVB en TEC hebben eveneens beslist hun data ter beschikking te stellen om toepassingen mee te bouwen. Waar wacht de NMBS dan nog op?
Het huidige beheerscontract tussen de NMBS en de overheid vermeldt informatieverstrekking aan reizigers, maar verplicht de NMBS niet expliciet haar databank ter beschikking te stellen aan derden, om hen in staat te stellen om hun eigen toepassingen te ontwikkelen.
‘De NMBS moet haar dienstregelingen en real-time informatie (bv. over vertragingen) vrijgeven. Ik zal een resolutie neerleggen opdat dit in het nieuwe beheerscontract zal worden opgenomen.’, besluit Van den Bergh.
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord