Kleuterparticipatie in het onderwijs neemt niet toe.
21-11-2012
Het aandeel kleuters op school ligt sinds 2008-2009 constant op 98,7%, maar er zijn geen gegevens beschikbaar over het aandeel kleuters met een andere thuistaal dat kleuteronderwijs volgt. Toch blijkt uit cijfers van AgODi (het Agentschap voor Onderwijsdiensten) dat vijfjarige kleuters met minder dan 220 halve dagen aanwezigheid op school een grotere kans hebben op “onderwijskansarmoede”. Bovendien staat hoe dan ook vast dat de kans op schoolse achterstand door taalproblemen veel groter is bij anderstalige kleuters die aan de lagere school beginnen zonder Nederlandstalig kleuteronderwijs. Dat de administratie Onderwijs nu gaat onderzoeken hoe we meer te weten kunnen komen over het profiel van de nog niet ingeschreven kleuters, is dus een goede zaak, aldus De Meyer. Als het algemene percentage op school aanwezige kleuters constant gebleven is, hebben we immers geen reden om aan te nemen dat de participatie verbeterd is bij de kleuters die ze meest nodig hebben.