Klassieke treinverbinding naast Fyra kan perfect
De stad Den Haag wil de treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid zelf gaan exploiteren. In antwoord op een vraag van Europarlementslid Ivo Belet (CD&V) liet de Europese Commissie weten dat hier geen wettelijke bezwaren tegen zijn.
Ivo Belet: "Met de afschaffing van de intercitylijn Brussel - Amsterdam is er niet langer een rechtsreekse treinverbinding tussen Brussel en Den Haag. Voor passagiers die tot voor kort via de stations Den Haag, Dordrecht, Roosendaal reisden, zorgde dit voor hogere kosten en minder flexibiliteit. Den Haag kan daar dus een mouw aanpassen door zelf een rechtstreekse verbinding met Brussel in te leggen. De Commissie liet ons alvast weten dat de concessie die aan de Fyra-uitbaters (High Speed Alliance) werd verleend geen exclusiviteitsrechten inhoudt. Er zijn dus vanuit Europa geen juridische bezwaren om, naast de Fyra, een klassieke internationale treinverbinding op touw te zetten."
Kamerlid Jef Van den Bergh juicht het initiatief toe: "Grenzen op het spoor moeten, net als op de weg, verdwijnen. Een vlot en betaalbaar grensoverschrijdend spoorverkeer is essentieel voor een duurzame internationale mobiliteit. Na de afschaffing van de Beneluxtrein is de verbinding tussen Brussel en Den Haag heel complex en tijdrovend geworden. Een nieuwe treinverbinding zal de Belgische en Nederlandse politieke hoofdsteden dichter bij elkaar brengen." Veel internationale organisaties hebben een hoofdzetel in Brussel en/of Den Haag, waardoor er een grote vraag is naar deze verbinding.