Klanten tevreden over Brusselse taxi’s
05-08-2013
Door de bank genomen, zijn de taxigebruikers in het Hoofdstedelijk Gewest best tevreden. Op een schaal van 1 tot 5 krijgen de Brusselse taxi’s een gemiddelde tevredenheidscore van 3,83. Bijna 7 op 10 respondenten geeft een score van 4 of meer. Dat blijkt uit de tevredenheidsbarometer bij de taxigebruikers die door het studiebureau M.A.S. werd opgesteld in opdracht van Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Openbare werken en Vervoer.
De enquête werd afgenomen tussen januari en maart van dit jaar bij een steekproef van 300 Brusselse taxigebruikers. De foutenmarge bedraagt 5 procent.
Gebruik van de taxi
De meerderheid van de verplaatsingen waarvoor een beroep wordt gedaan op een taxi zijn privé. Een belangrijke opmerking is dat 21% van de personen de taxi neemt als aanvulling op het openbaar vervoer.
Redenen om de taxi wel of niet te gebruiken
- De belangrijkste redenen om gebruik te maken van een Brusselse taxi is de snelheid en de beschikbaarheid van taxi’s en dit op haast elk moment van de dag. Vooral het gebruiksgemak, het comfort en de luxe van de voertuigen scoren goed bij de gebruikers.- De belangrijkste redenen om de taxi niet te gebruiken is de prijs en de houding van een deel van de chauffeurs.
Kennis van de sector
De beschikbaarheid van informatie is één van de zwakkere punten van de Brusselse taxi’s. Bijna de helft (41%) van de ondervraagde personen geeft aan dat hij/zij voor de eerste keer geïnformeerd geweest is over de werking van de taxi’s door de taxichauffeur, tijdens de eerste taxirit. Een deel van de klanten (29%) heeft zich voor het eerst laten informeren door kennissen, vrienden of familie.
Kennis en appreciatie van genomen initiatieven
M.A.S. vroeg de taxigebruikers ook naar hun mening over een aantal recente initiatieven. De meest positief beoordeelde initiatieven zijn de taxi’s voor personen met een beperkte mobiliteit en de beschikbaarheid van een kredietkaartlezer in de taxi. Het best gekende initiatief is de beschikbaarheid van een printer in de taxi voor het drukken van een ticket na elke taxirit. De informatieborden aan de taxistandplaatsen en de elektrische taxi’s zijn de twee initiatieven die het minst gekend zijn.
Minister Brigitte Grouwels: “ Als de klanten tevreden zijn, is ook de minister tevreden. Maar het kan nog beter. We doen er alles aan om de taxi nog beter te doen scoren bij de gebruikers, zodat de sector ten volle zijn rol kan spelen bij het ontwarren van de Brusselse verkeersknoop. Zo lanceerde ik onlangs nog maatregelen om de taxigebruiker beter te informeren, door het plaatsen van drietalige informatieschelpen aan de taxistandplaatsen en het verplichten van een drietalig informatieblad in de taxiwagen zelf.”
Een mobiel Brussel, we maken er werk van