Internationale studentenmobiliteit zit in de lift.
06-08-2015
In het academiejaar 2014 - 2015 volgden 5.300 studenten uit het hoger onderwijs via het uitwisselingsprogramma Erasmus een deel van hun studies of stage in een ander Europees land, goed voor een opmerkelijke toename van 20% ten opzichte van een jaar eerder. De internationale mobiliteit van studenten in Vlaanderen blijft hiermee jaar na jaar stijgen. Vanaf volgend academiejaar kunnen studenten via het programma ook buiten Europa op uitwisseling.
Als gevolg van de toenemende globalisering krijgt ook het onderwijs steeds meer een internationaal karakter. Jongeren ontdekken de wereld en de wereld wordt hun thuis. Het voorbije jaar trokken 5.300 studenten via Erasmus naar een ander Europees land tijdens hun studies. De internationale studentenmobiliteit zit duidelijk in de lift. Sinds de start van dit programma neemt de mobiliteit jaarlijks toe: een verdubbeling ten opzichte van 10 jaar geleden en een vijfde meer ten opzichte van academiejaar 2013-2014. Gemiddeld trekt een student voor 4,5 maanden naar het buitenland.
Erasmus is het Europees mobiliteitsprogramma voor het hoger onderwijs dat dit jaar zijn 27e verjaardag viert. Het maakt deel uit van het ‘Erasmus+’-programma van de Europese Unie. Via dit uitwisselingsprogramma kunnen studenten, tijdens hun opleiding aan een Vlaamse universiteit of hogeschool, een deel van hun studies of stage in een ander Europees land volgen. De studiepunten die ze daar behalen, tellen mee voor het behalen van hun diploma in Vlaanderen.
Vanaf volgend academiejaar kunnen studenten via het programma ook buiten Europa op uitwisseling. Jaarlijks komen gemiddeld 4.000 studenten uit het buitenland op Erasmusuitwisseling in Vlaanderen.
Meer kansen op de arbeidsmarkt
Jongeren die een bepaalde tijd in het buitenland studeren of er een opleiding volgen, verwerven niet alleen specifieke vakkennis, maar versterken ook belangrijke vaardigheden die door werkgevers zeer gewaardeerd worden. Uit Europees onderzoek blijkt dat afgestudeerden met internationale ervaring het op de arbeidsmarkt veel beter doen. Zij lopen de helft minder risico op langdurige werkloosheid in vergelijking met degenen die niet in het buitenland hebben gestudeerd of er geen opleiding hebben gevolgd en vijf jaar na het afstuderen is de werkloosheid onder deze groep 23% lager dan wie zonder deze ervaring de arbeidsmarkt betreedt.
Voor 92% van de werkgevers zijn vaardigheden als tolerantie, zelfzekerheid, nieuwsgierigheid en probleemoplossend kunnen werken doorslaggevende factoren bij een aanwerving. Net die vaardigheden en kennis verwerven jongeren in een uitwisselingsproject met het buitenland veel sneller dan hun leeftijdsgenoten die thuis blijven.
Financiële ondersteuning
Studenten die kiezen voor een internationale ervaring kunnen beroep doen op een Erasmusbeurs. Die beurs is bedoeld als hulpmiddel voor de extra reis- en verblijfskosten. Beurs- en bijnabeursstudenten met een studietoelage behouden hun studietoelage tijdens de maanden in het buitenland en krijgen ook een verhoogde Erasmusbeurs. Studenten met een functiebeperking kunnen indien gewenst een voorbereidend bezoek brengen en kunnen een aanvullende subsidie aanvragen.
Populaire landen van bestemming
Vlaamse studenten trekken voor studiedoeleinden of stages vooral naar Frankrijk (17,6%) en Spanje (16,6%). Daarna volgen Nederland (7,7%), het Verenigd Koninkrijk (7,2%) en Italië (6,1%). Bij stages wordt veelal gekozen voor een buurland: Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Populaire studiegebieden voor Erasmusstudies zijn sociale wetenschappen, handelswetenschappen en rechten. Bij de stages zijn populaire sectoren de landbouw-, bosbouw- en visserijsector.
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Het uitwisselingsprogramma Erasmus verlegt grenzen. Steeds meer Vlaamse studenten trekken tijdens hun studie of stage een bepaalde tijd naar het buitenland. Taal- en landsgrenzen vormen niet langer een obstakel. Dat is intellectueel én menselijk een enorme verrijking. Ondergedompeld worden in een andere cultuur, de intensiteit en de ervaring om in een andere taal te leren en nieuwe contacten te leggen. Je ontwikkelt een nieuw perspectief op je studiegebied, op de samenleving en op het dagelijks leven. Jongeren leren voor zichzelf zorgen en hun plan trekken, met vallen en opstaan. Die ‘universiteit van het leven’ is de beste leerschool. Het geeft ieder jaar aan duizenden studenten een belangrijke voorsprong op de arbeidsmarkt. Vanaf volgend academiejaar kunnen studenten via het programma ook buiten Europa op uitwisseling.”
Bijlagen :
Cijfers
aantal studenten in 2014-2015 (studie & stage): 5.291
stijging t.o.v. vorige academiejaar: 18,71%
verhouding studie/stage: 71% t.o.v. 29% (2014-2015)
verhouding hogescholen/universiteiten: 48 % t.o.v. 52% (2013-2014)
aantal inkomende studenten in 2013-2014 (buitenlandse studenten die in Vlaanderen met Erasmus studeren/stage lopen): 3.983
Tabel 1: evolutie studentenaantallen Erasmus (studie & stage)
academiejaar
studentenaantal
2000 - 2001
2575
2001 - 2002
2728
2002 - 2003
2662
2003 - 2004
2675
2004 - 2005
2728
2005 - 2006
2845
2006 - 2007
2917
2007 - 2008
2965
2008 - 2009
3243
2009 - 2010
3521
2010 - 2011
3907
2011 - 2012
4001
2012 - 2013
4474
2013 - 2014
4457
2014 - 2015
5291
Tabel 2: landen van bestemming (studie & stage - 2013-2014)
land
aantal
percentage
France
785
17,61%
Spain
744
16,69%
Germany
382
8,57%
The Netherlands
341
7,65%
United Kingdom
323
7,25%
Italy
270
6,06%
Sweden
202
4,53%
Finland
200
4,49%
Portugal
192
4,31%
Denmark
150
3,37%
Austria
105
2,36%
Norway
95
2,13%
Switzerland
90
2,02%
Ireland
89
2,00%
Turkey
86
1,93%
Czech Republic
80
1,79%
Hungary
69
1,55%
Poland
59
1,32%
Slovenia
36
0,81%
Greece
31
0,70%
Malta
30
0,67%
Estonia
19
0,43%
Latvia
19
0,43%
Bulgaria
15
0,34%
Cyprus
11
0,25%
Romania
10
0,22%
Croatia
8
0,18%
Slovakia
6
0,13%
Lithuania
4
0,09%
Island
3
0,07%
Luxembourg
3
0,07%
Liechtenstein
0,00%