• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

In 6 jaar tijd 45% meer biologisch areaal

07-04-2014

Ten opzichte van 2008 is er in Vlaanderen 45% meer biologisch areaal en ruim 88% van de gezinnen kocht vorig jaar een bioproduct, zo maakte Vlaams minister-president Kris Peeters vandaag bekend tijdens de persvoorstelling van het jaarrapport biolandbouw 2013. De groeiende trend binnen de Vlaamse biologische landbouw zette zich dus ook in 2013 door.
Vlaanderen telde 319 gecertificeerde biologische bedrijven (+7%) met samen een oppervlakte van 5.065 hectare (+2,5%). Van het totaal areaal was er 771 hectare in omschakeling. Het biologisch areaal bestaat voor de helft uit grasland en natuurareaal, voor 17% uit bodembedekkers, voor 15% uit akkerbouwgewassen, voor 10% uit aardappelen, groenten en kruiden en 8% wordt aangewend voor de productie van fruit. Het aandeel van de oppervlakte bio in de totale Vlaamse landbouwoppervlakte bedraagt 0,8%.
De biosector staat in volle bloei. Dit is mede het resultaat van volgehouden inspanningen van de overheid én alle stakeholders. Een jaar geleden, op 7 februari 2013, heeft Vlaams minister-president Peeters het tweede Strategisch Plan Biologische Landbouw voorgesteld. Dit plan loopt van 2013 tot 2017. Daarmee wordt verdergegaan op het elan van het eerste plan dat liep tussen 2008 en 2012. In het nieuwe plan is er nog meer aandacht voor de ketenwerking: naast de partners BioForum Vlaanderen, Boerenbond, Algemeen Boerensyndicaat en VLAM, wordt sinds 2013 samengewerkt met twee nieuwe partners: Fevia Vlaanderen en Comeos Vlaanderen.
Door de strenge winter 2012-2013 kenden de producentenprijzen voor aardappelen, groenten en fruit sterke schommelingen met hoge prijzen in het begin van het jaar, gevolgd door zwakke prijzen in het najaar. De biologische melkprijs is het volledige jaar echter stabiel gebleven op 38 euro per 100 liter melk.
In 2013 gaf de Vlaamse Overheid 3,57 miljoen euro uit voor de biosector. 38% van de overheidsuitgaven gingen rechtstreeks naar de producent, 25% ging naar onderzoek en kennisontwikkeling, 21% ging naar keten- en marktontwikkeling, en de overige 16% omvat voornamelijk de promotie van biologische producten vanuit VLAM. 
De biolandbouw in cijfers
Uit het jaarrapport biolandbouw blijkt onder meer dat:
Er in Vlaanderen 45% meer biologisch areaal is ten opzichte van 2008;
41 van de 319 bioproducenten in Vlaanderen verkoopt biologische producten op hun eigen bedrijf verkopen;
39% van alle biolandbouwers (126 bedrijven) leggen zich toe op dierlijke productie;
in 2013 werden er 2% meer dieren biologisch gehouden dan in 2012. De meest voorkomende specialisaties zijn pluimvee (33 bedrijven) en rundvee (28 bedrijven). Deze bedrijven hebben enkel en alleen deze productietak op het bedrijf;
Vlaanderen telde 319 gecertificeerde biologische bedrijven (+7%) met samen een oppervlakte van 5.065 hectare (+2,5%);
Van het totaal areaal was er 771 hectare ‘in omschakeling’;
Het biologisch areaal bestaat voor de helft uit grasland en natuurareaal, voor 17% uit bodembedekkers, voor 15% uit akkerbouwgewassen, voor 10% uit aardappelen, groenten en kruiden en 8% wordt aangewend voor de productie van fruit;
Het aandeel van de oppervlakte bio in de totale Vlaamse landbouwoppervlakte bedraagt 0,8%.
Consument loopt nog steeds warm voor bio
De totale bestedingen aan biologische producten in België groeiden in 2013 met 8% tot 403 miljoen euro. Voor de totale bio-markt (voeding + niet-voeding) bedroeg het marktaandeel vorig jaar 1,6%. Ruim 88% van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar een bioproduct. De bestedingen aan biologische versproducten groeiden in 2013 in Vlaanderen met 14% tot 140 miljoen euro. Over de periode 2008-2013 bedraagt deze groei twee derde.
De kopers van bio-groenten zijn veruit de belangrijkste : 60% van de Belgische gezinnen koopt wel eens biologische groenten. Naar product bekeken hebben de biologische vleesvervangers het grootste marktaandeel (23%) en de bio-vleeswaren het kleinste marktaandeel (0,7%).
De klassieke supermarkt blijft het belangrijkste distributiekanaal voor biologische voeding: 44% van de totale bio-bestedingen worden via supermarkten gerealiseerd. De buurtsupermarkten en hard discount zijn in opmars, met respectievelijk aandelen van 13,5% en 2,7% in de totale bestedingen aan bioproducten.
Vlaams minister-president Kris Peeters: “Uit het biorapport blijkt dat 44% van de biobestedingen in Vlaanderen in de klassieke supermarkt gebeurt. De gespecialiseerde winkel volgt op de tweede plaats met 31% van de bestedingen. En, opvallend, de buurtsupermarkt wint aan belang, met een aandeel van 13,5%. Dus inderdaad, bio bloeit in Vlaanderen. Wij blijven daarom investeren in deze prachtige sector, zodat we nog meer producten van eigen bodem kunnen aanbieden. Zodat nog meer consumenten nog vaker kunnen genieten van onze bio van topkwaliteit”.
Dirk Van den Berghe, CEO Delhaize België: “Delhaize heeft al sinds 1985 - en dit als eerste supermarktketen in België - bioproducten in zijn assortiment. Nu bijna 30 jaar later tellen we 650 bioproducten met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. De verkoop van bioproducten blijft in de lift zitten met  een jaarlijkse groei van meer dan 6 %. Zelfs in tijden van economische crisis  kiezen meer en meer klanten voor bio. De belangrijkste producten in dit gamma blijven uiteraard fruit, en groenten, vlees en eieren. Maar ook de nieuwkomers zoals vegetarische producten, wijn en vis doen het zeer goed. En net zoals bij het volledige assortiment kiest Delhaize ervoor om zoveel mogelijk producten “van bij ons” aan te kopen en voorrang te geven aan lokale leveranciers. Op die manier bieden we een gezond, smakelijk en lokaal bioassortiment aan onze klant aan.”
BioForum: "BioForum is blij dat bio gestaag blijft groeien, maar wijst er op dat het een kleine sector blijft in Vlaanderen in vergelijking met onze buurlanden en het Europese gemiddelde. De ervaring van andere Europese landen leert dat overheidssteun noodzakelijk blijft om de economische potentie van de biosector ten volle te kunnen benutten en de voortrekkersrol van bio inzake duurzame landbouw waar te maken."
Het rapport is te downloaden op deze link: www.vlaanderen.be/landbouw/studies

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord